Reklama na Facebooku není jen o povědomí
Socialní sítě
Jakub Kofroň
Online marketing provází mnoho mýtů a ty, které kolují o reklamě na Facebooku jsou kolikrát vůbec ty nejabsurdnější. Jak to tedy s reklamou na Facebooku opravdu je?
Online marketing provází mnoho mýtů a ty, které kolují o reklamě na Facebooku jsou kolikrát vůbec ty nejabsurdnější. Jak to tedy s reklamou na Facebooku opravdu je? Funguje? Dokáže přinášet konverze?
Jádro pudla. Funguje reklama na Facebooku? Prodává?
Odpověď je jednoznačná. Ano, funguje a rozhodně není jen o povědomí! Správně nastavené kampaně jsou u mnohých firem klíčovým zdrojem internetových příjmů. Znáte jiné médium, které osloví poměrně přesně zacílené publikum právě tam, kde tráví většinu volného času? Máte jinde možnost promptně měnit obsah reklamy a testovat efektivitu jednotlivých kampaní?
U několika našich klientů tvoří Facebook 3/4 návštěvnosti webů a díky jeho pomoci jsme nastartovali povědomí o značce během několika měsíců a výsledky byly více než ohromující.
Facebook jako hlavní zdroj konverzí i návštěvnosti webu:
Čísla už znáte. Pokud se nepodobají těm vašim, děláte možná něco špatně nebo něco přehlížíte. Zjistěte o reklamě na Facebooku více, přečtěte si naše doporučení i tipy, čemu byste se měli rozhodně vyhnout. Začněme od píky.
Jaké máme formy reklamy na Facebooku?
Tím bychom asi měli začít. Většina malých podnikatelů se domnívá, že reklama na Facebooku končí přidáváním příspěvků nebo jejich zviditelněním pomocí tlačítka „Propagovat příspěvek“. Poté se nemůžeme divit, že reklama na Facebooku získává pověst jakou získává. Reklama na Facebooku má hlubší rozsah, který pokročilejší inzerenti nastavují pomocí aplikace Business Manager. Zde můžeme vytvářet PPC (pay per click) kampaně, které nemají nic společného s běžnými příspěvky na vašem firemním profilu, obsah sdělení tak můžete vytvořit bez ohledu na to aniž by se reklama zobrazila na zdi vašeho firemního Facebooku vedle běžných příspěvků. V zásadě tedy můžeme rozlišit dvě základní formy reklamy na Facebooku.
- podpora příspěvků
- reklama na Facebooku
U podpory příspěvků se budete snažit o propagování aktualit, nových produktů, akcí a tím udržet fanoušky v kontaktu. Výsledkem bude, že váš nový příspěvěk osloví co nejvíce vašich fanoušků nebo i jejich přátelé či naprosto cizí uživatele, kteří by mohli vyhovovat vašemu zacílení. Tuto formu doporučujeme, pokud uvádíte nový produkt, službu, chystáte novou akci a obecně, pokud chcete sdělit něco nového a chcete aby se o tom dozvěděli všichni fanoušci nebo i noví lidé.
Klasické PPC reklamy na Facebooku pak doporučujeme pro získávání nových fanoušků, zákazníků, objednávek nebo pro obecné šíření povědomí o firmě nebo značce. Tyto reklamy nejčastěji vytváříme v obecnějším charakteru a informujeme uživatele Facebooku o tom, kdo jste, nebo co nabízíte po delší časový horizont. Vedle sponzorovaného příspěvků máte možnost doplnit reklamu o titulek, krátký popis a button s odkazem.
Hlavní rozdíl mezi těmito formami je také v čase. Propagování příspěvků slouží zejména pro kratší období a PPC reklama na Facebooku je dlouhodobějšího rázu.
Příklad úspěšné Valentýnské propagace příspěvku na Facebooku:
Obecná PPC kampaň na Facebooku zvyšující povědomí o značce:
PPC reklama na Facebooku a její cíle
Při vytváření reklamní PPC kampaně máme několik možností, které se liší podle cíle. Mezi nejpoužívanější cíle na Facebooku patří tyto:
- Kampaně zaměřené na získávání povědomí o značce – cílem této kampaně je oslovit lidi, u kterých je pravděpodobné, že budou mít o vaši značku zájem
- Kampaně zaměřené na získávání návštěvnosti pro váš web – jedná se o směřování návštěvníků na váš web
- Kampaně zaměřené na získávání konverzí – opět povede návštěvníky na váš web, Facebook se však snaží vybírat uživatele, kteří by u vás mohli nakoupit
- Remarketing – zobrazování reklamy lidem, kteří již na vašem webu byli, ale třeba nenakoupili nebo neprovedli požadovanou akci
Kolik stojí reklama na Facebooku a jak se za ní platí?
Jak již název napovídá, u PPC reklamy platíte za proklik, u kampaní optimalizované na konverze pak doporučujeme sledovat metriku „cena konverze“. Platit se dá i za tisíc zobrazení. No a kolik reklama na Facebooku stojí? Nebudete to slyšet rádi, ale je to různé. Cena se odvíjí zejména od atraktivity reklamy, kterou Facebook zjišťuje pomocí CTR (poměr, kde je vyjádřen počet zaujetí příspěvkem vůči celkovému zobrazení). Pokud tedy Facebook ukáže reklamu 100 lidem a 90 z nich na reklamu klikne, je CTR 90 % a cena za takovou reklamu na Facebooku bude velmi nízká (haléřová). Pokud naopak z tisíce lidí klikne jeden, cena bude vysoká (můžete očekávat desítky korun za proklik). U našich nejúspěšnějších kampaní držíme CTR kolem 10 % a nejnižší cenu jsme pak dosáhli 0,02 USD (cca 50 haléřu za proklik).
Závěr je tedy jasný, snažte se reklamu tvořit co nejatraktivněji. Čím více lidí zaujme, tím vás bude méně stát.
Ukázka Facebookové reklamy ve formátu s více obrázky:
Cílení reklamy na Facebooku
Na Facebooku můžete cílit buď na definované skupiny lidí (dle věku, zájmů, pohlaví, bydliště apod.) nebo také na vlastní seznam zákazníků (např. pomocí emailových adres), návštěvníky vašeho webu (remarketing) či fanoušky vaší stránky. Jedním klikem také můžete povolit/zakázat zobrazování vašim fanouškům, tj. zobrazovat/nezobrazovat reklamu lidem, kteří vás již znají.
Jak můžete vidět výše, reklama na Facebooku nemusí být jen pro cílovou skupinu 15-30 let. Výše zmíněná reklama (Topsys) je cílena na věk 35+ a úspěch jí rozhodně nechybí, stejně jako výsledky z ní, které přinesly nemálo konverzí. Můžeme tak vyvrátit další mýtus, který často slýcháme: „Naši zákazníci jsou ve věku 40-60 let vyšší střední třídy a pro ty není reklama na Facebooku vhodná“, blbost!
Naše doporučení pro úspěšnou Facebook kampaň
- Zaměřte maximální úsilí na vzhled reklamy a obsah sdělení
- Kampaň používejte po omezenou dobu, po určité době ztrácí výkonnost
- Pečlivě vyberte cílové publikum
- Stanovte si plán rozdělení rozpočtu do Facebookových reklam (dle cílení, dle formy reklamy, dle doby angažovanosti vašich fanoušků)
- Vhodně kombinujte reklamu s aktualizací obsahu na vaší Facebookové stránce (lidé často u shlédnutí reklamy navštíví nejprve váš profil)
- Využívejte Facebook pro push-kampaně. Vhodné pro produkty/služby, které mají zajímavý vizuál a chcete o nich dát vědět (oproti PPC reklamě ve vyhledávačích, kde lidé už konkrétní věc hledají, znají a dokáží si ji představit)
- Používejte remarketing na Facebooku, protože lidé se rádi rozmýšlí, udržujte je v kontaktu během nákupního procesu (ten má dle většiny studií 5 fází, to znamená, že v průměru u vás člověk nakoupí, až vás uvidí po 5 a většinou v různých situacích)
- Buďte neustále konzistentní v komunikaci a stanovte si styl, jakým budete s fanoušky komunikovat (doporučujeme vytvořit si persóny a tonalitu komunikace)
Pro aktuální tipy si přečtěte náš novější článek.
Čemu se doporučujeme vyhnout u Facebookové reklamy?
- Cílení na získávání fanoušků – takto získaní fanoušci kazí angažovanost celého publika fanoušků a v konečném důsledku způsobují nižší zobrazování příspěvků
- Spouštění více vizuálně podobných reklam najednou – publikum brzy začně být k vašim reklamám "slepé", protože nestihne zaregistrovat, že jde o jiné sdělení
- Ponechání běhu reklam po delší dobu (déle než měsíc) – u každého platí jiná čísla, nicméně průměrně sledujeme úpadek efektivity kampaní po 7-14 dnech
Nefungují vám kampaně na Facebooku? Spojte se s námi. Rádi i vám navrhneme poutavé reklamy vč. propracovaného plánu propagace či tvorbu obsahu.
A už víte jak na firemní Instagram?
Jakub Kofroň
Je spoluzakladatelem agentury. Vystudoval VŠE a ESCP v Madridu, již 10 let se věnuje strategickému marketingu, UX a onlinu. Jakub má zároveň bohaté zkušenosti s budováním vlastní značky spodního prádla, která je dnes velmi úspěšná již na několika trzích Evropy.
Líbil se Vám článek? Sdílejte ho na sociálních sítích.
Další články
Socialní sítě
Novinka na sociálních sítí Meta: Předplatné za ověřený účet neboli modrý odznak pro každého?
Daniela Žáková
3 min.