Kdy jindy online, když ne teď
Case studies
Vít Kašpar
Nečekaná “Korona doba” nám přinesla i nečekané příležitosti. Velké části firem značně poklesly poptávky, a tak dnes řeší několik scénářů, jak k situaci přistoupit. Sepsali jsme pár tipů, jak se konečně vrhnout do onlinu a neztrácet za konkurencí.
Nečekaná “Korona doba” nám přinesla kromě jiného i nečekané příležitosti. Velké části firem značně poklesly poptávky, a tak dnes řeší několik scénářů, jak k situaci přistoupit. Potýkáme se s tím pochopitelně i v našem reklamním oboru.
- Někteří klienti výrazně omezují své rozpočty na marketing a komunikaci celkově.
- Druzí hledají inovativní strategie, se kterými jim operativně pomáháme, aby úplně neztratili kontakt se svými zákazníky.
- A další využívají čas, aby vymetli kostlivce ze skříně a mohli se posunout dál.
Kromě toho, že nadále poskytujeme plnohodnotně naše služby i z domova, tak jsme vymetli pár kostlivců i my, a mimo jiné aktualizovali náš blog a našli si čas sepsat náš postoj a pár tipů k současné době.
Jak tedy Korona období využít?
Určitě byste měli alespoň minimálně pokračovat v rozběhnutých aktivitách (dávají-li smysl) a stále budovat komunitu svých zákazníků pomocí článků, sociálních sítí a dalších kanálů, tak aby pořád věděli, že existujete. Pokud nevíte jaké příspěvky přidávat, inspirujte se v našem článku. Ale také můžete udělat hodně dlouho odkládané činnosti. Třeba si dát do pucu svoji kamennou prodejnu, nastavit si nové interní a administrativní procesy a naučit se nové dovednosti. A nebo se konečně vrhnout do onlinu.
Online marketing
Online je teď nejsilnější komunikační kanál a takřka jediný, jak udržovat vztah se zákazníky, takže pokud jste se mu doteď příliš nevěnovali a brali ho na lehkou váhu, tak svůj názor přehodnoťte. Lidé dnes více než kdy jindy poptávají a nakupují online i to, co doposud online neřešili. Současná situace razantně zrychluje digitalizaci i v odvětvích, ve kterých online prodej probíhal zřídka. Auta vám dnes představí pomocí virtuální reality, nemovitosti můžete online rezervovat při video prohlídce s makléřem a kamenné prodejny zakládají eshopy s všemožným sortimentem.
Nemusíte hned nakupovat VR brýle nebo investovat horentní sumy do totální digitalizace. Stačí se například zamyslet, jak klienty provést showroomem třeba po Skypu. Podobná řešení nyní nastavujeme s našimi klienty ze světa realit a stavebnictví.
Pokud je pro vás online velkou neznámou, tak se pro začátek můžete seznámit se základními vlastnostmi online reklamy a absolvovat alespoň základní vzdělání např. pomocí kurzu Digitální garáž od Googlu nebo si na internetu vyberte z nepřeberného množství dalších kurzů a článků popisujících výhody online prodeje.
Aktualizovaný a moderní web
Tvorba nového nebo redesign stávajícího webu je pro mnohé téma, kterému se snaží dlouhou dobu unikat. Často tomu nerozumí, nemají jasnou představu o tom, jak by měl vypadat a hlavně na to nemají čas. Poslední argument však nyní odpadá.
Cílem ani tak není zvládnout vystřelit nový web ještě před koncem epidemie, ale projít si celým procesem a přípravami ve chvíli, kdy se tomu můžete opravdu důkladně věnovat.
Již dříve jsme sepsali článek na téma přípravy zadání a to včetně mustru, který vám se zadáním pomůže. Příprava zadávací dokumentace, fotografií, textací a dalších materiálů zabere nějaký čas, stejně jako komunikace s agenturou nebo vývojáři a schvalování průběžných výstupů. Proto je právě teď nejvhodnější doba se zastavit, naplánovat další kroky a připravit se na začátek obrození. Můžete tak využít situace ve svůj prospěch a proměnit náklad spojený s webem i marketingem na výnosnou investici.
A nebo se do toho pusťte z gruntu a svoji firmu postavte na úplně nový level.
Firemní a komunikační strategie
Pokud nemá vaše firma jasně specifikované základní pilíře jako je tón komunikace, segmentace, USP (konkurenční výhody), persony, cílovou skupinu, atd. a vaše působení navenek je spíše na základě pocitů a aktuální potřeby, tak teď je ideální čas, abyste se pustili do detailní analýzy trhu. Tímto procesem jsme si v minulém roce prošli i my, a tak víme, že to není otázka několika dní. Nicméně za těch pár týdnů, které nás v karanténě nejspíš ještě čekají se to stihnout rozhodně dá. Postup a rozsah si samozřejmě zvolte podle sebe. Na internetu najdete spoustu návodů a šablon, jak si jednotlivé analýzy a dokumenty sestavit. Níže se můžete podívat, jak postupujeme s našimi klienty my. A pokud si nebudete vědět rady, tak náš Kuba vám s tím hravě pomůže třeba i na dálku.
Z osobních zkušeností i zkušeností našich klientů víme, že tato disciplína konečně zajistí přísun zákazníků, o které vaše firma stojí a marketing konečně funguje jako návratná investice.
Efekt odložené poptávky
Ten, kdo si tedy stále myslí, že nejlepším řešením je ze dne na den úplně vypnout všechny své marketingové kampaně a aktivity, může v budoucnu zásadně pokulhávat za konkurencí, která teď situaci využije ve svůj prospěch. Historie už nám podobné situace ukázala u nás i ve světě. Ať se jednalo o epidemie SARS nebo výbuch v Japonské Fukušimě. Průběh se obvykle opakuje a po náhlém poklesu poptávek opět přichází razantní nárůst. Proč? Jednoduše si chceme dopřát to, co nám bylo na nějakou dobu odepřeno a z pravidla více než obvykle (navštěvujeme kadeřníky, chodíme na akce a hlavně nakupujeme - všechno!).
Zdroj: Harvard Business Review
Spousta firem, které během krize nezastavila svou komunikaci, vzešla silnější a připravenější na příliv nových poptávek. Kdo tedy nyní sejde z očí a monitorů svých současných i potencionálních zákazníků, může v budoucnu vynaložit hodně peněz a úsilí, aby se vrátil do podvědomí zákazníků a dohnal konkurenci.
Závěrem
Neztrácejte drahocenný čas a pusťte se do toho svépomocí nebo s vašimi současnými dodavateli. Krize totiž dříve nebo později odezní a odložené poptávky se dostaví buď k vám nebo k vaší konkurenci.
Pokud si na novou strategii, web nebo online marketing netroufáte sami, tak jsme vám plně k dispozici. Nenabídneme vám web za polovic, ale dáme vám zvýhodněné podmínky a platby rozložíme v čase tak, že je můžete zaplatit až z odložených poptávek.
Vít Kašpar
Je spoluzakladatelem agentury. V oblasti webdesignu se pohybuje více než 14 let. Zkušenosti sbíral jako HTML kodér, UI designér i PHP programátor na malých i nadnárodních projektech. Aktuálně se věnuje UX designu a návrhům řešení pro naše klienty.