Proč jsme se rozhodli transformovat Beneficio
Agentura
Jakub Kofroň
5 let jsme budovali kreativní digitální agenturu a nedávno se ji rozhodli transformovat. Jak, proč a co od toho očekáváme? To se dozvíte v tomto článku.
Byli jsme dva kamarádi z dětství, kteří se znovu potkali na začátku profesní kariéry díky projektu jednoho z nás - vytvořit značku spodního prádla založenou na eshopu a digitálním marketingu. To vyústilo k založení společné agentury Beneficio, 5 let jsme ji budovali a pak se rozhodli ji transformovat. Jak, proč a co od toho očekáváme?
Krátce k historii
Psal se rok 2008, kdy Jakub (spoluzakladatel Beneficia), rozjížděl rodinnou značku spodního prádla ELKA. Jako 18-ti letý měl koníček s ambicí dělat něco navíc ke škole a brigádám. Ze skromné vize i rozpočtu oslovil Vítka (spoluzakladatele Beneficia), který se ve stejném věku věnoval vývoji a pohyboval se v oblasti webdesignu. Ve zkratce došlo k tvorbě pilotního eshopu a základních grafických prací. Zhruba po 2 letech Jakub věděl, že je potřeba naučit se více pracovat s online marketingem. Po dalších dvou letech vlastního rozvoje a získání zkušeností obou z nás došlo ke tvorbě další verze eshopu a pokročilejšího marketingu. Právě zde vznikl nápad osvojené know-how nenechávat jen na úrovni jedné značky, ale paralelně získávané zkušenosti nabízet i dalším klientům a tím efekt multiplikovat. V roce 2014 jsme se rozhodli k založení full-servisové agentury Beneficio. Ta měla jasný cíl, umožnit menším a středním klientům dostávat služby, které se dostávaly značce ELKA a být tak jejich plnohodnotným partnerem pro jejich online i offline marketingové aktivity.
Trvalo to 5 let
Přesně tolik let jsme Beneficio krůček po krůčku budovali. Pro některé klienty jsme tvořili pouze programování, marketing, grafiku nebo web a pro některé jsme se stali opravdu full-servisovým kontaktem pro řadu jejich aktivit. Za tu dobu za sebou máme zajímavé značky i méně známé, ale dobře fungující firmy, zkušenosti, úspěchy i neúspěchy. Provozujeme několik software řešení, které řídí firmy našich klientů, máme weby, které generují spousty obratů a marketing, který je strůjcem většiny přivedených zákazníků, ale také máme stovky hodin práce, které nikam nevedly.
Co jsme za tu dobu zjistili?
Zmíněné úspěchy i neúspěchy byly determinovány čtyřmi faktory. Naše know-how, klientovy vize a spolupráce, finance a čas. Souhra těchto čtyř faktorů je pro každý projekt nesmírně důležitá a právě tyto faktory začaly ukazovat na to, že si musíme dát záležet, aby u všech projektů byly bezpodmínečně dodržovány. Teprve poté může mít projekt šanci na úspěch, ať už je to samotný web, vizuální identita či fungující marketing.
Proč hodně projektů nikam nevedlo?
Spusta úspěšných projektů se stala úspěšnými díky náhodě, která spočívala v tom, že jsme si s klientem sedli, finance i čas stačily a ve většině případů byl produkt či služba tak dobrá, že projekt opravdu skvěle zafungoval a plnil své cíle. To nás baví a takto by to mohlo fungovat, kdyby se mezitím nevyrojovaly projekty, které na první pohled zmíněné 4 faktory nemohou splnit. Šli jsme do nich s vědomím, že opět dopadnou díky souhře náhod, jako dopadly ty úspěšné projekty. Hodně z nich však skončilo tak negativně, jak jsme na začátku tušili a na každé schůzce s klientem jsme se snažili nasměrovat je správným směrem. To nás však přestalo bavit jednodušše proto, že naše vize je plnit cíle našich klientů a správně investovat jejich peníze, ale často to byl boj s větrnými mlýny. Vše tedy vedlo k tomu, že jsme se museli personálně i klientsky vyčistit - lidé byli frustrovaní a začala se vytrácet dobrá nálada týmu. Otázka byla na snadě, děláme opravdu to, co má objektivní šanci na úspěch? U našich primárních dlouhodobých klientů toto platí (náhodou jsme k tomu dospěli), ale u drtivé většiny nových výzev vždy nějaký ze čtyř faktorů chyběl.
Máme dostatečné KNOW-HOW?
- ANO, MÁME. ZJISTILI JSME, ŽE NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ KLIENT JE NÁŠ PROJEKT ZNAČKA ELKA (VYROSTLI JSME Z NULY NA 18 MILIONŮ ČISTĚ ONLINE, VÍCE O ÚSPĚCHU PROJEKTU ZDE), KDE SI VŠE MŮŽEME NA SVÉ TRIKO VYZKOUŠET A K TOMU MÁME PÁR KLIENTŮ, KTEŘÍ NÁM VĚŘÍ A S NIMI BUDOVAT JEJICH ZNAČKU PODOBNĚ JAKO BUDUJEME ZNAČKU ELKA. TAKŽE ANO, KNOW-HOW MÁME, POTŘEBUJEME TEDY DALŠÍ TŘI FAKTORY. KDE CHYBÍ JEDEN Z FAKTORŮ, TAM PROSTĚ ANI KNOW-HOW NESTAČÍ A RADĚJI TO ODMÍTNEME, NEŽ SE VĚNOVAT NĚČEMU, CO NEMÁ ŠANCI NEBO MOŽNÁ JE JEN ČISTOU NÁHODOU.
Je tedy chyba u klienta?
- ANO. BYŤ TO NEŘIKÁME RÁDI, NĚKDY TO TAK BOHUŽEL OPRAVDU JE, TEDY U TĚCH, KTEŘÍ MAJÍ NEREALISTICKÉ CÍLE A OČEKÁVÁNÍ, POKUD JE KLIENT OTEVŘENÝ DIALOGU A CHÁPE KOMPLEXNOST VŠECH ČTYŘ FAKTORŮ, TEDY KLIENT ROZUMNÝ, NEEXISTUJE PRODUKT NEBO SLUŽBA, KTERÁ BY NEMĚLA ŠANCI NA ÚSPĚCH.
Mění se doba?
- ANO. I TAM JE KÁMEN ÚRAZU, ONLINE A CELKOVĚ NOVÉ METODY MARKETINGU A IT SE DOSTALY DO VELMI SATUROVANÉ OBLASTI, KTERÁ JE DRAŽŠÍ, SLOŽITĚJŠÍ A KOMPLEXNĚJŠÍ NEŽ KDY DŘÍVE. UŽ TO NENÍ O TOM MÍT PÁR TISÍC NA SOCIÁLNÍ SÍTĚ A VYGENEROVAT Z NICH MILIONY. KAŽDÝ SE MUSÍ SNAŽIT MNOHEM VÍCE A BOJOVAT PROTI MNOHEM VĚTŠÍMU RYBNÍKU KONKURENTŮ.
Máme na trhu co dělat?
- NE, POKUD ZACHOVÁME STRUKTURU SLUŽEB JAKOU MÁME DOPOSUD NEBO POKUD NA PROJEKTU NEBUDE PRACOVAT DALŠÍ SUBJEKT ČI KLIENT, KTERÝ DOKÁŽE SLADIT VŠECHNY 4 FAKTORY. PODLE NÁS NEMŮŽEME UDĚLAT SKVĚLÝ FUNKČNÍ WEB, MARKETING NEBO COKOLI JINÉHO POKUD NEMÁME VŠECHNY ČTYŘI FAKTORY POD KONTROLOU. VĚŘÍME, ŽE PRO STŘEDNÍ KLIENTY NEMŮŽE FUNGOVAT SYSTÉM NÁHODY.
Že bychom na trhu neměli místo? Zjistíme to segmentací
Zaměřili jsme se na naši pozici trhu, spojili jsme se s Alešem, který se věnoval marketingovým kampaním velkých značek. Zde je situace poněkud odlišná a agentury, kde se Aleš pohyboval byly zvyklé pracovat se spoustou dat, analýz i propracovaných zadání, které pramenily z práce celých marketingových týmů. Tohle našim klientům krom ELKA a těm, kteří nám důvěřovali, chybělo (pozn. v rámci dlouhodobé spolupráce jsme si spoustu věcí dělali navíc, interně a bez dalších nákladů pro klienta v rámci plnění dlouhodobých výsledků).
No a jaká je situace na trhu digitálních a marketingových agentur? Existují agentury výkonnostní, PPC, webdesignové, marketingové, mediální, vývojářské, grafická studia, konzultační, strategické, síťové, kreativní, brandové a digitální tzv. “full-servisové”, které se však profilují jen jako online full-servisové. Slušný zmatek pro klienta, že? Tedy ne pro toho velkého, korporátního, který je zvyklý mít 5 agentur k celému oddělení lidí.
Co s tím? To zjistíme jen užší profilací klientely a našeho KNOW-HOW
Přizvali jsme dalšího kolegu, Martina, který byl dlouholetým accountem ve velkých mediálních domech a byl příjemně překvapený nabídkou práce, která se již nezaměřuje na prodaný mediální prostor a jednoduchá řešení, která sice plní plány mediálních domů, ale efekt pro danou společnost je často v nedohlednu nebo jen součástí plánu vyšší moci. Naše primární řešení od stolu je jasné, nejsme a nechceme být jednou z pěti agentur pro velké korporáty, ale zároveň víme, že naši klienti musí mít vůli se problematice oboru věnovat naplno a nechtít instatní řešení na úspěch. Vyprofilovali jsme si tedy klientelu, pro kterou můžeme odvádět naší práci tak, aby byla dlouhodobě prospěšná a finance do ní vložené nebudou nákladem, ale investicí. Náš klient je z větší pravděpodobnosti střední či menší firma s rozumným vedením, otevřený dialogu a chce fungujícího partnera, který mu bude plnit dlouhodobé výsledky. To neznamená, že budeme jakékoliv klienty odmítat, ale každému budeme klást na srdce význam komplexního přístupu a pokud jej klient nepovažuje za důležitý, budeme muset spolupráci odmítnout - jednoduše proto, že chceme aby fungovala. Je to forma ochrany klientových investic a udržení našeho agenturního zdraví.
Jsme strategická digitální agentura Beneficio
Z průzkumu našeho trhu vyplynul zároveň fakt, že podobně začínají smýšlet i další agentury vhodné pro menší a střední klienty. Evidentně je nás víc, koho trápí, že některé projekty skončily zbytečně v koši, na papíře nebo do nich klienti neuvážlivě investovali u jiných agentur a k nám přišli s křížkem po funusu se snahou vše zachránit. Pojmenování jsme dlouho řešili, ale víme, že náš trh prochází transformací. a tak i našemu segmentu bude trvat než se názvosloví usadí. Označili jsme se tedy za strategickou digitální agenturu. Více o naší tonalitě a dalších aspektech, které jsme zvažovali budeme postupně rozebírat zase v dalších článcích.
Základní ukotvení služeb naší strategické digitální agentury
Tvoříme weby, zajišťujeme marketing a budujeme značky. Na strategických základech a v premiovém designu. Právě budování značek a strategie jsou naše hlavní nové služby, kterými obohacujeme služby stávající. A právě tyto služby nám doplňují všechny faktory. Chceme postupovat strategicky, organizovaně a nechceme zkoušet klikat kampaně nebo tvořit web podle subjektivních pocitů. Chceme aby vaše peníze nebyly nákladem, ale investicí. Což samozřejmě přináší nový přístup k celé naší oblasti a každá investice má svoji návratnost, která není zpravidla hned, ale trvá. Za to se opravdu vrátí.
Co od nás můžete očekávat a proč si vybrat nás?
Druhotnou myšlenkou naší transformace je přístup k příjmu poptávek našich klientů. Chceme řešit jejich problémy, ne jen být lepší PPC nebo webovou agenturou, chceme aby si nás klienti vybírali nebo je my oslovovali systémem řešení problému než samodiagnózou řešení.
Zaměřujeme se zpravidla na služby, jejichž vhodný mix může řešit zejména:
- NÁSKOK, ODLIŠENÍ NEBO VHODNÉ USAZENÍ VŮČI KONKURENCI (STRATEGICKÝ MARKETING-REBRANDING)
- RŮST OBRATU/NÁVŠTĚVNOSTI ČI JINÉ METRIKY (VÝKONOSTNÍ MARKETING)
- UVÁDĚNÍ PRODUKTŮ/SLUŽEB NA TRH (STRATEGICKÝ MARKETING-BRANDBUILDING)
- ZEFEKTIVŇOVÁNÍ OBCHODU FIREM, KTERÉ PROZATÍM DO MARKETINGU NEINVESTOVALI (MARKETING)
- AUTOMATIZACI PROCESŮ VHODNÝM SOFTWAREM (VÝVOJ A WEBDESIGN)
- PERSONÁLNÍ POTŘEBY (NÁBOROVÉ KAMPANĚ) A DALŠÍ MOŽNÉ PROBLÉMY, KTERÉ BY ŠLY ŘEŠIT VHODNĚ ZVOLENÝM MARKETINGEM
Líbí se vám přístup, kterým se Beneficio udalo? Buďte jedním z klientů, kteří nám pomůžou dokázat v příští případové studii, že to dává smysl a opravdu funguje. Poptejte nás.
Jakub Kofroň
Je spoluzakladatelem agentury. Vystudoval VŠE a ESCP v Madridu, již 10 let se věnuje strategickému marketingu, UX a onlinu. Jakub má zároveň bohaté zkušenosti s budováním vlastní značky spodního prádla, která je dnes velmi úspěšná již na několika trzích Evropy.