Jak připravit zadání pro skvělý web

Aby mohl nový nový web splnit představy, které od něho zadavatelé mají, musí existovat kvalitní zadání včetně definovaného očekávání a cílů. Přinášíme vám detailní manuál, jak připravit dokonalé zadání.

Aby mohl nový nový web splnit představy, které od něho zadavatelé mají, musí existovat kvalitní zadání včetně definovaného očekávání a cílů. Přinášíme vám detailní manuál, jak připravit dokonalé zadání.

Kdyby byla zadání na web vždy perfektní, tak bychom nemuseli dávat dohromady tento článek. Opak je však pravdou a my se místo skvělého zadání často potkáváme spíše s nutností shánět věšteckou kouli. No, co byste si odnesli např. z takového zadání?

Nechceme nic složitého, hlavně to musí být jednoduché a intuitivní. Jo a musí to generovat poptávky.

Už teď nastal problém. Z takového zadání nevyčtete vůbec nic, a navíc není dobré ani pro zadavatele. Proč? No dostanete obecné nacenění. Prostě přebarvenou šablonu.

Protože se stejně jako my se nechcete spokojit s průměrem, nebo podprůměrem, tak vám dáme návod na to, jak se nad svým novým webem zamyslet, co všechno si připravit, a jaké části nepodcenit. Pak teprve můžete dostat web, který se vám vyplatí a investice do něj se vám vrátí.

Web je vaší on-line prodejnou, obchodním zástupcem i vrátným. Přistupujte k němu právě tak a věnujte mu minimálně takovou péči. Za prodejnu se nechcete stydět, obchoďáka byste v teplákách na schůzku taky neposlali a vrátného, který dělá první dojem na vaše návštěvy, také neobléknete do montérek.

Pojďme se podívat na několik extrémních ukázek z naší praxe:

Dobrý den, prosím vás o cenovou kalkulaci na vytvoření webových stránek a následné správcování, a na vytvoření facebookové stránky a založení instagramového účtu. Děkuji Vám. ##### ######
Dobrý den. Manžel má stavební firmu a chtěl by vytvořit nové web stránky. Samozřejmostí je propojení web stránek i do mobilu :) Bylo by super, kdyby se zachoval obsah stránek :)
Prosím o přibližnou cenu za tvorbu www stránek

Jistě uznáte, že na základě takové poptávky není reálné stanovit rozsah, natož cenu nebo dobu potřebnou pro realizaci. Dopadne to tedy obvykle tak, že zákazníka vyzveme na schůzku, kde (pokud se dostaví) sestavíme společně takové zadání, jaké projekt opravdu nezbytně potřebuje.

Cíle a očekávání rozhodují o výsledku

Vytvořit dobré zadání, které myslí na vše není snadné ani pro ostříleného profíka. Abyste vytvořili kvalitní zadání, musíte si na zadání udělat čas, podívat se na něj z pohledu zákazníka, ale především se zamyslet nad cílem webu a nad vlastním očekáváním.

Cíle webu:

Nikdy, opakuji nikdy, nemůžete začít vytvářet zadání na tvorbu nového webu, pokud nemáte jasno v tom, čeho chcete novým webem dosáhnout. Cíl webu zkrátka určuje směr, kterým se bude zadání dále ubírat a zároveň stanoví priority v tom, co na webu bude nebo naopak nebude. Podívejme se na tři nejčastější cíle:

  1. Cílem webu je ušetřit počet dotazů na zákaznickou podporu
  2. Cílem webu je zvýšit počet poptávek po službách/produktech
  3. Cílem webu je podpora brandu a šíření našich myšlenek

Obdobných cílů může být samozřejmě více, a proto je nezbytné si takové cíle stanovit hned na začátku a využít je dále při tvorbě celého zadání.

Očekávání od webu:

Ruku v ruce s cílem webu je nezbytné dát dohromady také vlastní očekávání. No, pro tvorbu webu, jako takového, to zase až tak podstatné není, ale pro komunikaci s agenturou, grafikem a dalšími členy týmu to důležité je. Proč? Když své očekávání stanovíte na začátku, vyhnete se zbytečnému protahování v průběhu vývoje, kdy jednotliví členové týmu mají zpravidla různý pohled na věc, a ten se může od toho vašeho zásadně lišit. Pokud svá očekávání stanovíte na začátku, stanovíte tím nejen mantinely, ale vytvoříte prostor pro odbornou diskusi, která vašemu projektu může pomoci.

Očekávání je vhodné rozdělit na obecné a osobní. V podstatě si odpovězte na otázku:

Proč vytvářím nový web a co by mi měl přinést? 

a otázku pojmout z obou pohledů. Tedy jednou na ni odpovědět jako majitel nebo zadavatel společnosti a jednou více z neutrálního pohledu samotné společnosti a její strategie.

Očekávání vám pomůže rozšířit zadání a zpřesnit cíle, a také určení konkrétních výsledků, kterých chcete novým webem dosáhnout.

Struktura webu

S finální strukturou nového webu by vám měl vždy pomoci odborník, stejně tak s rozložením prvků, stavbou navigace a tak podobně. Nad čím byste se ale měli zamyslet sami a určit tím své priority je obsah sdělení, která jsou pro vás nezbytná. Jste přece jenom odborníkem ve své oblasti a víte tak nejlépe, na co se ptají vaši zákazníci, jaké služby jim nabízíte, a jak probíhá celý proces od oslovení až po získání zákazníka.

Výše stanovené cíle a očekávání nám právě teď pomohou ve stanovení struktury. Jak? Jednoduše sami začnete plnit cíle a očekávání tím, že dáte dohromady informace a odpovědi na otázky, které dané cíle budou pomáhat plnit.

Začněte stanovením osnovy. Osnovou stanovíte širší podobu struktury webu (můžeme to nazvat sitemapou), a tedy definujete stránky, pro které budete dále specifikovat jejich obsah. Tím nejen dáte řád novému webu, ale také stanovíte jeho předpokládaný rozsah.

Osnova by potom mohla vypadat například takto:

  • Hlavní stránka
    • Bourací práce
    • Stavební práce
    • Dokončovací práce
  • Služby
  • Referenční projekty
  • O společnosti
  • Kontakt

Jakmile si stanovíte rozsah, tak se zaměřte na jednotlivé stránky a jejich podstatné části. Není potřeba detailně sepisovat obsah webu, s tím vám opět pomůže odborník, ale zaměřit se hlavně na ty důležité části sdělení, které by měly napomoci ke splnění cílů a očekávání. Pro každou ze stránek doplňte 1-2 odstavce textu shrnující vše, co byste na dané stránce chtěli návštěvníkovi sdělit. Nemusíte se obávat toho, že na něco zapomenete. Připravujeme přeci zadání, nikoliv samotný web.

Jako ukázku můžeme použít

O společnosti:

Je pro nás důležité prezentovat společnost a její historii pro podporu vnímání dlouholetosti na trhu. Zároveň musíme prezentovat hierarchii společnosti včetně správní rady. 

Stanovili jsme cíle, očekávání a strukturu nového webu. Jako základ je to perfektní a je již na čem stavět. Pro orientační představu už je z čeho vycházet, ale v případě rozsáhlejších nebo funkčnějších webů je potřeba zajít ještě o kousek dál.

Při návrhu struktury se není potřeba zaobírat obecnými částmi, jako je záhlaví či zápatí. To za vás běžně navrhne specialista a stejně tak viditelné umístění kontaktů. Zaměřte se opravdu na podstatné části sdělení a na procesy.

Funkční specifikace

Pobavme se krátce o tom, že již nestavíme informační web obsahující základní formulář, ale chceme řešení, které nám opravdu usnadní práci, zlepší interní procesy nebo komunikaci se zákazníky. Možností je mnoho.

Jako vodítko můžete vždy použít připodobnění k existujícímu projektu, k inspiraci, která vás oslovila, a kterou byste rádi zohlednili na svém webu. Rovnou ale pozor, nikdy pro zadání nepoužívejte formulaci "Chceme to stejně, jako to mají na www.example.com, kolik by to stálo?". Divíte se proč?

Je opravdu složité určit rozsah projektů, do kterých není transparentně vidět, a které mohou obsahovat skryté funkce, o kterých možná ani sami nevíte. Jako určité vodítko může posloužit inspirativní/ukázkový projekt velice dobře, nesmí ale chybět vhodné doplnění a popis funkcionality.

Doplnění pomáhá jednak pro upřesnění požadované funkcionality, druhak k ujasnění si návazností, ke specifikaci propojení, ale především k uvědomění si dílčích částí, které na první pohled nejsou vidět. Mám tu pro vás rovnou ukázku, se kterou se setkáváme velice často.

Rádi bychom na webu měli klientskou zónu, kam se zákazník přihlásí a my mu budeme moci poskytnout, třeba soubory ke stažení……. To přeci není nic složitého, proč to bude stát tolik? 

Díky funkčnímu doplnění projektu by bylo zřejmé, že klientská zóná není pouze přihlášení uživatele, ale že musí existovat:

  • Registrace uživatele - ať už ruční nebo automatická pomocí stránky s formulářem,
  • Notifikační e-mail informující o provedené registrací,
  • Formulář pro obnovení zapomenutého hesla, opět s autorizačním e-mailem,
  • Samotná správa obsahu klientské zóny, a to třeba i pro každého uživatele samostatně.

Na první pohled je pak zřejmé, že byť zdánlivě banální klientská zóna obsahuje daleko více částí, které se nesmí opomenout, aby se jednalo o komplexní funkcionalitu.

Opět nemusíte mít obavu, že vám odborník nepomůže, myslete ale vždy na to, aby se váš web ovládal stejně dobře, jako weby, na které jste zvyklí. A tam je obnovení hesla přece vždy. Nebojte se tak specifikovat třeba:

  • Konkrétní pole formuláře,
  • Kam se formulář odešle,
  • Jestli bude formulář něco počítat a podle jakého vzorce,
  • Co bude obsahem klientské zóny, jak se do ní přihlásím a registruji,
  • Jak chcete web spravovat (můžete využít opensource systému, konkrétního systému dodavatele a nebo vlastní správu třeba ani nepotřebujete),
  • ...

Jak tedy doplnit funkční specifikaci? Ke každé stránce, kterou jsme si definovali při návrhu struktury pak doplňte druhý odstavec, vypadalo by to potom třeba takto:

    • Hlavní stránka
      • Je pro nás důležité prezentovat společnost a její historii pro podporu vnímání dlouholetosti na trhu. Zároveň musíme prezentovat hierarchii společnosti včetně správní rady.
      • O Společnosti
        • Součástí stránky je pro nás podstatné mít historii firmy v podobě timeline, která by po najetí na milník zobrazila více informací. Dále po kliknutí na člena správní rady, aby byl dostupný on-line formulář pro rychlé kontaktování. Ve formuláři potřebujeme pole pro zadání jména, kontaktu a samotné zprávy. Formulář se poté odešle na e-mail daného člena správní rady a na odesílatele zašle rekapitulační mail s jeho zprávou.

Vůbec nevadí, že vám specialista zadání ve finále upraví, doplní nebo zpřesní. (Například o chybové hlášky, fungování na mobilním telefonu, apod…). Pro stanovení rozsahu a nabídky to ale postačuje a vy tak dostanete reálnou cenu vašeho webu a ne nástřel s řadou následně účtovaných víceprací, protože jste přeci v zadání neuvedli obnovu ztraceného hesla, a proto za ní teď musíte tvrdě připlatit.

Máme za sebou tedy stanovení cílů, očekávání a strukturu doplněnou o funkční specifikaci. Tím jste doplnili základní zadání, které je možné nacenit nebo případně doplnit.

Dobré zadání nikdy nepodceňte, pokud na něj nemáte čas, najměte odborníky, aby vám s jeho formulací pomohli. Bez dobrého zadání nemůže existovat dobrý výsledek.

Osobní schůzka

Nad každým zadáním byste se měli osobně setkat s odborníkem, který bude váš projekt realizovat. Proč? Vaše zadání nemusí být perfektní a mohou vzniknout otázky, které je potřeba vyjasnit dříve, než dojde k závaznému nacenění projektu.

Osobní schůzka má ale ještě jeden daleko podstatnější důvod než je doplnění zadání. Od odborníka zběhlého v tvorbě webů, marketingu a dalších činnostech můžete získat cenné rady a informace. Web už dávno není pouze informační vizitka na internetu. Jedná se o plnohodnotný software, který vám může pomoci s interními procesy stát se součástí vašeho CRM nebo se stát přímo CRM, napojením na banky, nákupními procesy a spoustu dalších systémů, které používáte, a které vám umožní pracovat efektivněji.

Ulehčete si práci, stáhněte si náš mustr

I v našem zájmu je dostávat od potenciálních klientů dobré zadání, nad kterým se s klienty můžeme potkat, projít si ho, doplnit, a následně také nacenit.

Pro vás bude zase důležité dostat do ruky porovnatelné nabídky a ulehčit tak vlastní rozhodování o tom, kdo pro vás web bude realizovat.

Proto jsme pro vás připravili dokument obsahující veškeré části nezbytné pro dobré zadání včetně popisků k jednotlivým polím, abyste přesně věděli, jak zadání připravit.

Nazev souboruZadání pro web 1,4 MB Nazev souboru

Věříme, že pro vás bude přínosný, pomůže vám v přípravě dobrého zadání pro web, a vy tak nedostanete více než obyčejnou webovou vizitku, ale opravdu funkční řešení, které nebude vyhozenými prostředky a časem, ale návratnou investicí.

Můžete mít skvělý web

Vít Kašpar

Je spoluzakladatelem agentury. V oblasti webdesignu se pohybuje více než 14 let. Zkušenosti sbíral jako HTML kodér, UI designér i PHP programátor na malých i nadnárodních projektech. Aktuálně se věnuje UX designu a návrhům řešení pro naše klienty.

Další články

UI/UX

Online klientská zóna

Vít Kašpar

3 min.