Jak na SEO, co to je optimalizace a na co si dát pozor?

Pro kohokoli, kdo není kovaný v online marketingové hantýrce, je SEO pravděpodobně jeden z prvních otazníků, na který narazil. A světe div se, využily toho jak firmy, tak jednotlivci, kteří se chtějí na magických slůvkách přiživit.

Už sám název tohoto článku může znít jako zaklínač. Pro kohokoli, kdo není kovaný v online marketingové hantýrce, je SEO pravděpodobně jeden z prvních otazníků, na který narazil. A světe div se, využily toho jak firmy, tak jednotlivci, kteří se chtějí na magických slůvkách přiživit. Řekneme vám, jak na SEO, co to je a na co si dát pozor

optimalizace.png

SEO je zkratka anglického sousloví "Search Engine Optimization" – tedy optimalizace pro vyhledávače. Kdo je pozorný, rychle zjistí první mýtus, který by vám měl naznačit, že nabídka zkušeného obchodníka, která přistála ve vašem emailu někde pokulhává:

1. Spojení "SEO optimalizace" je hloupost!

Kdo nabízí SEO optimalizaci, je kovářova kobyla. Kupujte buď SEO nebo optimalizaci pro vyhledávače. Tím, že se podíváte na web firmy nebo freelancera, který toto nesmyslné spojení využívá, si vyfiltrujete 70 % všech "poctivých SEO mágů". S tím souvisí jedna veliká pravda o SEO oboru, je plný podomních prodejníčků, většina investic je vyhozených a na každém šprochu, pravdy trochu. Není se čemu divit, historicky SEO patřilo do velmi objektivních oborů, kde stačilo znát několik pravidel a mohli jste prodávat službu o sto šest. Bohužel doba internetu se změnila jako žádná jiná a ve hře platí úplně jiná pravidla. Z toho pak profitují nepoctiví a pláčí poctiví – dělat SEO už není tak jednoduché jako kdysi a hlavně:

2. V optimalizaci pro vyhledávače neexistují první pozice ani garance

Je tomu opravdu tak, pokud vám někdo garantuje první pozici nebo garanci umístění do 3. pozice, rovnou nabídku zahoďte. Vzhledem k tomu, že každý uživatel vidí jiná data, zobrazují se mu jiné výsledky a vyhledávače dlouhodobě "testují" a "přehodnocují" výsledky vyhledávání, je nemožné cokoli garantovat. Ano, i my jsme se setkali s tím, že konkurenční firma dokázala dostat web na první pozici v Seznamu, ale efekt byl tak krátkodobý, že majitel webu lituje využití této služby dodnes – odměnou je pozvánka na blacklist jak v Googlu, tak Seznamu, který zapříčinil dlouhodobé padnutí webu na samotné dno vyhledávání.

3. SEO je dlouhodobý proces jehož vývoj vede k získávání organické návštěvnosti

V žádném případě to není o honění trika nad prvními pozicemi. Přeci neděláte SEO kvůli tomu, abyste byli někde první. Dělejte optimalizaci kvůli tomu, aby přinášela dlouhodobou návštěvnost. Honění se za prvními pozicemi bude mít dříve či později negativní efekt v podobě snížení organického vyhledávání a vám zbydou jen oči pro pláč nad účty z PPC (z placené reklamy).

4. Registrace do tisíců kataloguů, tvorba PR článků, výměna odkazů - služby Back to nineties!

Ano, registrovat vaší firmu do katalogů Firmy.cz, NaJisto.cz, ZlateStranky.cz atp. dává smysl, jedná se o navštěvované servery. I kupování PR článků dává smysl, ale pouze na webech, které souzní s vaším obsahem a tvoří smysluplně ten svůj. Nakonec ani ta výměna odkazů neuškodí, pokud na sebe odkazují podobné weby. To co máme na mysli jsou historické služby, kdy se registroval každý web do tisíců nesmyslných a umělých serverů, články se zveřejňovaly na webech, na které nikdo nechodí a půjčovny karavanů odkazovaly na právní kanceláře. Všechny tyto služby opravdu v minulosti fungovaly, a pokud jste jich využili, je možné, že nyní jsou oni tím "proč?" nad výsledky vaší optimalizace.

5. Optimalizace pro vyhledávače nežije ve vzduchoprázdnu, je to o komplexním přístupu

Děláme SEO, ale objednávky z webu zkrátka nechodí. Klasický případ. SEO webu možná najde pár návštěvníků, ale nezajistí prodej. Proto, aby SEO bylo účinné, je potřeba vnímat celou problematiku obecněji. Zaměřte se na web, PR, offline reklamu, sociální sítě, ujasnění strategie, monitoring konkurence. Přístup vyhledávačů se čím dál tím více podobá hospodské konverzaci. Vyhledávač hodnotí to, jak se o vás ví, kde se o vás mluví a čím můžete zrovna vy někomu pomoci.

Dost vykřičníků. Co to tedy je optimalizace pro vyhledávače?

Optimalizace pro vyhledávače je proces složený zejména ze dvou hlavních pilířů – On-Page (web) a Off-Page (mimo web). Jak se dozvíte níže, je důležité, aby váš web splňoval obecně známé charakteristiky pro vyhledávače (On-Page). Druhou složku pak představuje okolí webu – velmi jednoduše si můžeme říci, pokud na vás budou odkazovat známé weby, média, osobnosti nebo jen ostatní weby z oboru, máte vyhráno. Celý proces se dá vyjádřit jako pavouk – čím více budete mít rozhozené kvalitní sítě, tím lépe na tom budete. Dříve se to dalo ovlivnit fiktivními metodami, které vypisuji výše, ale tyto metody byly po nějaké době odhaleny a vyhledávače mají ve svých algoritmech tolik vychytávek, že už zkrátka nefungují, ba naopak mohou uškodit.

Technické SEO "nastavení" Vašeho webu by mělo být doménou vašeho tvůrce webu. Ptejte se na výrazy jako sitemap, robots.txt, validitu kódu atp.

A jak tedy na SEO?

jak_tedy_na_seo.png

V první řadě udělejte analýzu klíčových slov, vyberte ta, která nejlépe vystihují váš business, a která nejsou tak obecná, že dostat se na přední pozice je mission impossible. Poté se zamyslete nad strukturou vašeho webu a vybraná klíčová slova do něj vhodným způsobem zakomponujte. Klíčová slova by se měla vyskytovat v textech, nadpisech, titulcích, popisech obrázků atp. Pokud se klíčová slova do obsahu nehodí, určitě je tam nedávejte jen kvůli SEO efektu, snažte se o kompromis, který zaručí dobrou čtivost.

Váš web se snažte co nejvíce vyladit, zkuste našich pár tipů pro zvýšení konverzního poměru a hlavně se zamyslete nad klíčovou otázkou: Mám web zpracovaný tak, aby odpovídal mému marketingovému plánu, souznil s cílovou skupinou a konkurencí? Koupil bych si sám svou službu/produkt?

V tomto článku se nebudeme zabývat vyladěním vašeho businessu, ale věřte, že bez toho je SEO zbytečné.

Pokud máte web vyladěný, pěkný, funkční a strategii křišťálově čistou, pracujte na budování povědomí.

  • Pracujte pravidelně na sociálních sítích,
  • zaregistrujte váš web do poctivých katalogů, kam chodí lidé,
  • snažte se oslovovat redaktory z online médií, posílat jim dárky a snažte se, aby o vás měli chuť psát (když na vás uvedou i odkaz – o to líp)
  • zaplaťte si reklamu třeba v časopisu, rádiu nebo na Facebooku
  • posílejte dárky blogerům, instagramerům a youtuberům

Zkrátka dělejte plnohodnotný marketing, mějte kvalitní web a při každé marketingové aktivitě mějte na paměti, že každý odkaz nebo zmínka o vašem webu je ku prospěchu – hlavně z kvalitních zdrojů. Poté SEO přijde samo, uvidíte, že návštěvy z organického vyhledávání budou růst a růst.

Samozřejmě existuje i přístup, kdy celý marketing děláte správně a potřebujete zapracovat na SEO – v takovém případě přichází na řadu opravdu odborné firmy, které vám s tím pomohou. Ale při jejich volbě buďte obezřetní a nebojte se ptát na jejich zkušenosti, postoje a praktiky, které používají.

Pokud budete chtít pracovat na své optimalizaci pro vyhledávače sami, doporučujeme sledovat i vybranné odborníky z oblasti:

Stojíte o funkční SEO?

Jakub Kofroň

Je spoluzakladatelem agentury. Vystudoval VŠE a ESCP v Madridu, již 10 let se věnuje strategickému marketingu, UX a onlinu. Jakub má zároveň bohaté zkušenosti s budováním vlastní značky spodního prádla, která je dnes velmi úspěšná již na několika trzích Evropy.

Další články