SEO 2022: Google algoritmus a jeho neustálý vývoj

Jak možná víte, algoritmy Googlu se neustále mění. A jít jim “na ruku” není vždy jednoduché, avšak reálné to je. Sledujete‑li novinky v SEO, máte při nejmenším šanci na změny zavčas reagovat. My jsme pro vás sepsali ty nejdůležitější milníky od chvíle, kdy se o SEO začalo vůbec mluvit až po to, co se líbí Googlu právě teď.

Jak možná víte, algoritmy Googlu se neustále mění. A jít jim “na ruku” není vždy jednoduché, avšak reálné to je. Sledujete-li novinky v SEO, máte při nejmenším šanci na změny zavčas reagovat. My jsme pro vás sepsali ty nejdůležitější milníky od chvíle, kdy se o SEO začalo vůbec mluvit až po to, co se líbí Googlu právě teď.

Z historie SEO a vyhledávání - důležité milníky

Když zabrousíme do minulosti, dá se říci, že SEO je tu s námi něco přes 20 let. Přesněji řečeno, řešit se začalo kolem roku 1997 a navíc úplnou náhodou. O rok později vznikl Google a pral se na velmi konkurenčním poli s ostatními vyhledávači (mezi nimi byl například Yahoo). K optimalizaci webů stačilo tehdy vskutku málo:

  • relevantnost a délka textu
  • čistý a přesný HTML jazyk
  • externí i interní prolinkování (hlavně základní struktura webu - drobečková navigace)

V tomto “úsvitu SEO” jsme vybrali 10 důležitých milníků:

1) 1999 – o SEO poprvé naživo: Vůbec první marketingová SEO konference (SES).

2) 2000 – Yahoo musí z kola ven: Toho času méně známý Google uzavírá partnerství s Yahoo, čímž konkurenční vyhledávač doslova “převálcuje”, Google se tak stává pojmem.

3) 2000 – kdo odkazuje, vyhrává: Ve stejném roce vychází najevo, že Google v podstatě hodnotí na základě: “pokud o vás lidé mluví, musíte být důležití” – vytváření odkazů hraje prim.

4) 2004lokální SEO: Google řadí výsledky vyhledávání na základě geografického záměru. Začíná využívat data koncových uživatelů → historie vyhledávání, zájmy a jiné informace k personalizaci výsledků vyhledávání.

5) 2005 – GA a GSC: Google spouští nástroje Google Analytics a první podobu Google search console (GSC).

6) 2007 – Univerzální vyhledávání: Google přichází s podobou Univerzálního vyhledávání – kombinuje tradiční organické výsledky s dalšími typy jako jsou zprávy, videa a obrázky.

7) 2011 – Schema.org: Vzniká Schema.org napomáhající v SERPu vyniknout rozšířeným (rich) a vybraným (featured) snippetům.

8) 2011 – "velká čistka": Google pomocí aktualizace Panda ve velkém čistí internet od webů, které doslova generují nekvalitní obsah. Zároveň představuje podmínky skutečně kvalitních webových stránek, které mají šanci se udržet.

9) 2015–2018 – Od Mobilegeddonu až k Mobile first indexing: Google nejprve zvýhodňuje weby přizpůsobené mobilům a později právě mobilní verze upřednostňuje v indexaci před desktopovými.

10) 2020 – Featured snippets: Ustáluje se relevance výsledku vyhledávání vůči vyhledávacímu dotazu v rámci featured snippetů - text se zvýrazňuje žlutě.

Google BERT a další umělá inteligence

Všimněte si, jak Googlu za těch několik desítek let došlo, že je mnohem lepší přesunout svou pozornost směrem k uživatelům. Čím dál více se zaměřuje na to, aby lidé skutečně našli relevantní a hlavně kvalitní odpovědi na své dotazy. Proto integroval umělou inteligenci do vyhledávání, do Gmailu, Google Ads a dalších svých služeb.

RankBrain

S Algoritmem RankBrain přišel Google v roce 2015. Je založený na strojovém učení – zaznamenává a zpracovává hledání uživatelů. Vylepšuje tak relevanci výsledků vyhledávání a snaží se pochopit záměr nejasných dotazů.

BERT

Skutečný pokrok v porozumění lidem nastal v roce 2019 se spuštěním aktualizace BERT. Jeho cílem bylo zaměřit se na přirozenost jazyka k ještě lepšímu porozumění, co se na webové stránce nachází. BERT dokáže z kombinace slov pochopit komplexní myšlenku, rozumí slovům, sekvenci a jejich vzájemnému vztahu.

A co se změnilo v roce 2022

Dnes primárně analyzuje chování uživatelů ve vyhledávání. Z toho usuzuje, jak kvalitní obsah webová stránka nabízí a rankuje ji. Tomu ale předcházelo mnohem více vylepšení. Zde je přehled všech zásadních aktualizací, které letos uvedl:

Únor: Dojem ze stránky – Page experience update

Page experience je tu s námi už od poloviny roku 2021 a týká se především mobilního vyhledávání. Webové stránky s přívětivým UX (uživatelským prožitkem) získávají body navíc. Page experience zahrnuje:

  • core web vitals metriky,
  • použitelnost v mobilech,
  • bezpečné procházení webu (včetně certifikátu HTTPS),
  • reklamní prostředí

V GSC se objevuje přehled “Dojem ze stránky” a naopak mizí “Bezpečnostní problémy” a “Prostředí reklam”.

Březen: aktualizace recenzí produktů

Update, který má za úkol pomoci Googlu rozpoznat vysoce kvalitní recenze produktů. Vzniká doporučení “nejlepších produktů” a možnost vytvářet recenze pro více produktů najednou.

Květen: aktualizace hodnotícího systému kvality obsahu (core update)

Google přichází se zásadními změnami v systému hodnocení kvality obsahu. Zdůrazňuje důležitost obsahu jako takového – originální a podložené informace? Uložili byste si takový web a doporučili dál? Nabízí užitečný obsah? Nekopíruje informace?

Srpen: Užitečný obsah (Help contentful update)

Aktualizace týkající se hlavně webů, které se stále ještě zaměřují na uspokojení především vyhledávačů. Jde o weby generující neužitečný a nekvalitní obsah. A že jich je. Google zároveň zveřejnil přehled zhruba 15 otázek, kterými si lze ověřit, zda váš web splňuje podmínky užitečného obsahu (human-first obsahu). 

Google update spustil 25. srpna a ukončil na začátku září. Dotknul a ještě s jistotou dotkne těch, kteří spíše než s cílem informovat chtějí získat kliknutí. Pokud vám paradoxně jde více o SEO než o lidi, je možné, že změna vás zasáhne významně.

Září: Core aktualizace, aktualizace recenzí produktů

Pouhé 3 dny po skončení aktualizace týkající se užitečného obsahu, přišla další core aktualizace a týkala se hlavně těch, kteří nestihli reagovat na první vlnu core aktualizace. Změny zasáhly něco málo okolo 15 % URL adres (zdroj: www.searchngineland.com), které se umisťovaly na prvních 20 pozicích. 

Aktualizace recenzí produktů se týkala hlavně cizojazyčných – anglických adres.

Závěrem

Jak funguje SEO už asi chápete. Jak funguje Google a jak často se mění jeho požadavky, víte také. Pište vždy a jen pro lidi. A jen po očku sledujte, s čím Google přišel. Vězte, že on váš záměr nejen sleduje, ale chápe mnohem lépe než kdy dřív. 

Pro ty, kteří i tak tápou, a chtějí se přiučit alespoň v základech, tu máme článek Jak na basic SEO nebo se nám můžete rovnou ozvat. SEO je jednou ze služeb, které se v naší marketingové agentuře věnujeme.

Iveta Zlatníčková

Psaní je pro Ivet srdeční záležitost. S textem si hraje od chvíle, co vůbec přičichla k digitálnímu marketingu. U nás propojila zájem o web development spolu s vášní pro vše psané, a pomáhá tak s návrhy webů s ohledem na funkční copy a SEO. Spolu s tím má pod palcem články pro nás i naše klienty.

Další články