Jak na basic SEO

Mít pěkný firemní web je v dnešní době v podstatě nutnost. V opačném případě po vašem brandu ani pes neštěkne, anebo vydáte dvakrát tolik úsilí na to se zviditelnit. Jenže mít designový web nestačí. Jde o to, aby se zalíbil vyhledávačům, kteří jej upřednostní. Splňte alespoň nezbytné minimum pro to, abyste se vyhrabali z útrob internetu a přibližte se k předním stránkám vyhledávání. Poradíme, jak na to.

Mít pěkný firemní web je v dnešní době v podstatě nutnost. V opačném případě po vašem brandu ani pes neštěkne, anebo vydáte dvakrát tolik úsilí na to se zviditelnit. Jenže mít designový web nestačí. Jde o to, aby se zalíbil vyhledávačům, kteří jej upřednostní. Splňte alespoň nezbytné minimum pro to, abyste se vyhrabali z útrob internetu a přibližte se k předním stránkám vyhledávání. Poradíme, jak na to.

Co je to SEO?

Zkratka v sobě ukrývá - Search Engine Optimization. V překladu jde o optimalizaci pro vyhledávače. Nikdy nechtějte nic jiného než SEO nebo optimalizovat web pro vyhledávače. Nikoliv SEO optimalizaci či jiný škvár, který občas koluje internetem a na webech “SEO odborníků”.

Vraťme se ale k tématu. O co tedy jde? Podle statistik z článku magazínu živě.cz je podíl uživatelů používající Google zhruba 85 %, budeme ho tedy používat pro příklad. Google rozhoduje o tom, zda Vaše webové stránky upřednostní. V ideálním případě jde o posun až na první pozice, v tom reálném na první stránky vyhledávání. Je ale potřeba mít na webu v pořádku pár věcí. Jak po technické, tak i obsahové stránce.

Co tak ze zkušenosti víme, spousta klientů tuto problematiku neřeší a nebo podceňuje. Ti si pak lámou hlavu nad tím, že jim to zkrátka nefunguje. Přitom stačí mít splněné alespoň to nezbytné minimum. Myslete příště na to, až budete při nahrávání obrázků na web šetřit čas s jejich velikostí nebo špatným názvoslovím. Každý takový detail se totiž počítá. 

Na co se při základní optimalizaci zaměřit

Problematika SEO je opravdu oříšek. Mnohem větší, než se na první pohled zdá. Pokud ale chcete splnit alespoň nezbytné minimum, zaměřte se na:

  • Správně strukturované nadpisy
  • Datově optimalizované obrázky
  • správně pojmenované soubory
  • Vyplněné META informace
  • Vše s ohledem na vaši cílovku a klíčové fráze odpovídající vašemu businessu.

Správně strukturované nadpisy

Možná se to zdá jako detail, ale nadpisy na stránce musí mít svůj řád. Respektive, svou hierarchii. Zkrátka každý nadpis, kterým členíte obsah na webu, musí odpovídat správné sémantice. Na první pohled se to ani často poznat nedá, ale technicky je to pro Google důležité. Z praxe narážíme u našich klientů na dva typy nešvarů:

1) Více nadpisů h1 na stránce:

h1 sémanticky vždy patřil, a nejspíš ještě bude patřit, na vrchol celé struktury. Je to hlavní nadpis celé stránky. Na webech klientů občas narážíme na více těchto nadpisů najednou. Prohledávací boti Googlu mají pak problém při projíždění vašeho webu. Zapamatujte si: co stránka, to jeden hlavní nadpis h1!

2) Velikost fontu jako zástupný prvek struktury:

druhá situace tak trochu odpovídá tomu, co jsme psali na začátku odstavce problematiky nadpisů. Struktura nebývá viditelná na první pohled. Klienti mají občas mylný dojem, že velikostí fontu už strukturu na stránce řeší. K tomu se v praxi pak řídí heslem: “čím větší, tím lepší” a dávají hlavnímu nadpisu největší velikost, aby ho nikdo nepřehlédl. Nenechte se zmást, velikost fontu nic neřeší a Google tím neuspokojíte.

rozcestnik.png

Datově optimalizované obrázky

Obrázky jsou také součástí obsahu webu. Zaměřte se při nahrávání na web na to, aby měly ideální velikost. Takže pokud nahrajete do administrace řekněme 10 obrázků, každý o velikosti více jak 1 MB, už jde o pořádnou dávku dat navíc. Web to zatěžuje a zpomaluje. A pokud musí návštěvník čekat na vykreslení obsahu dlouho, často hned odchází. Každá sekunda navíc se totiž počítá.

Nezapomeňte i na správný formát, ideálně JPG. Klienti často nahrávají obrázky v PNG (bezztrátovém formátu), protože chtějí na web dokonale kvalitní fotky. Nicméně to nese svou daň v podobě většího objemu dat. Pokud vyloženě nemusíte, PNG se vyhněte a využijte JPG. Zrychlíte si načítání webu a na kvalitě obrázků to na pohled výrazně nepocítíte.

V našem článku o úpravě fotek najdete podrobný návod, který vám pomůže si převést v Canvě obrázky do optimálního formátu.

uprava_fotek.png

Volte správné názvosloví souborů

“příloha s názvem”, “kopie souboru (2)”, “soubor.php?id=456” atd…, nic z toho raději nepoužívejte. Já vím, člověku se to nechce řešit... byla by ale škoda, kdyby se klíčové slovo vašeho produktu neobjevilo v názvu nahraném např. v kategorii webu, která se klíčového slova vyloženě týká. Jednak si ušetříte práci s hledáním v PC a zároveň tím získáte plusové body u Googlu.

Vyplněné META informace

Víte, co jsou META informace? Title (titulek), META description (META popisek), případně META Keywords (META klíčová slova) jsou značky, které jsou součástí zdrojového kódu webu. META tagy, jak se jim také říká, nejsou vyloženě součástí obsahu, na první pohled je neuvidíte. Googlu (ale i uživatelům) pomáhají snáze identifikovat, co se na stránce nachází.

  • Title - je titulek (nadpis) stránky viditelný ve výsledcích organického vyhledávání. Je součástí tzv. SERP snippetu. Ideálně by měl obsahovat klíčovou frázi produktu a nebo stránky, ke které patří. Spolu s tím i nějak poutavě upozornit a podnítit uživatele, aby šli právě na Váš web.

title.png

  • META popisek - spolu s titulkem tvoří SERP snippet ve výsledcích vyhledávání. Uložený je také ve zdrojovém kódu, takže na webu je neviditelný. Stručně a poutavě shrnuje, o čem stránka je. Bacha ale na jeho délku. Neměla by přesahovat více jak 160 znaků.
    mtea.png
  • Klíčová slova představují souhrn klíčových slov a frází typických pro Vaše podnikání. Nemusíte je ale nutně vyplňovat. V dnešní době mají na dohledatelnost minimální váhu a jsou pouze součástí zdrojového kódu.

Většina systémů na správu obsahu (CMS) mají možnost spravovat META informace přímo v administraci webu. U těch ostatních je zapotřebí kodéra či jiného webmastera, který vám je doplní. Zároveň, pokud chcete spravovat SERP snippety sami (např. si prohlédnout, jak výsledek vypadá), existují online nástroje, které vám s tím pomohou. My doporučujeme např.: https://www.highervisibility.com/seo/tools/serp-snippet-optimizer/

Obsah je král

Vždy myslete i na to, že mít správně vyplněné všechny technikálie nestačí. Pořád platí, že obsah je král, je to základní stavební kámen Vašeho webu. Tak nabídněte nejen Googlu, ale hlavně návštěvníkům, obsah, který je skutečně kvalitní. Takový, který je přínosný cílové skupině vyhledávající Váš produkt a zároveň uspokojí i požadavky vyhledávačů.

Tak teď už víte, jak na to. SEO je ale mnohem komplexnější obor. Náš návod je pouze kapkou v moři úspěšnosti organického vyhledávání. Jedině SEO specialista, který vám zpracuje hlubší analýzu se postará o to, aby vše fungovalo, jak má a s dlouhodobými výsledky.

Chcete být na internetu úspěšní a dohledatelní? Stavíme profesionální weby s ohledem právě na funkční SEO a dlouhodobou optimalizaci. Ozvěte se nám a pobavíme se o možnostech spolupráce.

Iveta Zlatníčková

Psaní je pro Ivet srdeční záležitost. S textem si hraje od chvíle, co vůbec přičichla k digitálnímu marketingu. U nás propojila zájem o web development spolu s vášní pro vše psané, a pomáhá tak s návrhy webů s ohledem na funkční copy a SEO. Spolu s tím má pod palcem články pro nás i naše klienty.

Další články