Jak svůj web vidět očima zákazníků

Přemýšleli jste někdy nad tím, jaké by to bylo, moci se podívat na váš web očima zákazníka?

Přemýšleli jste někdy nad tím, jaké by to bylo, moci se podívat na váš web očima zákazníka? Moci přizpůsobit všechny nové funkce tak, aby byly pro zákazníka opravdu použitelné a ověřit si, že jste se vzájemně pochopili? V tomto článku vám ukážeme, že dívat se na web pohledem zákazníka už nemusí být jen vaše skryté přání.

Není to vůbec složité. Existuje totiž služba, která nahrává obrazovky návštěvníků, když jsou zrovna na vašem webu. Následně si stačí jen přehrát záznam jejich návštěvy vašeho webu a vy pochopíte, že zákazník možná nepochopil vás.

Spojte videonahrávky se zákaznickou podporou

Nahrávky nejsou jen nástrojem pro vylepšení webu a uživatelské testování, dají se skvěle využít i v kombinaci se zákaznickou podporou. Stačí zkombinovat live chat vašeho webu a nahrávání návštěvníků do jednoho nástroje a vy tak můžete vypozorovat, kde přesně tkví problém, o kterém vám zákazník zrovna píše.

Podpora už se nemusí zmateného zákazníka ptát, na co to vlastně přesně kliknul předtím, než mu něco přestalo fungovat. Stačí si přehrát nahrávku daného zákazníka a s problémem mu bez zbytečných otázek pomoci.

Videonahrávku daného zákazníka si také můžete označit jeho e-mailem a v budoucnu pak lépe dohledat potřebný záznam. Když vám tedy zákazník napíše dotaz, proč se stalo to a to, stačí si vyfiltrovat záznam podle jeho e-mailu a zjistit tak běhěm minuty, kde chyba nastala.

jakvidetweb.jpeg

Ano, tato služba je opravdu legální.

Tato služba se vám zamlouvá, ale máte obavy, jestli jejím používáním neporušíte zákon? V tom případě vás můžeme uklidnit. Podle právníka jednoho z poskytovatelů služeb Smartsupp se jedná o zcela zákonnou věc.

V první řadě je třeba poznamenat, že souhlasy svých uživatelů si musí zajistit provozovatelé internetových stránek. Provozovatelé potřebují souhlas s užitím cookies a vkládají-li uživatelé osobní údaje (např. jméno, emailovou adresu nebo datum narození), i souhlas s užitím osobních údajů. V obou souhlasech je třeba mít uvedeno, že provozovatelé stránek mají právo poskytnout údaje dále třetím osobám (např. Googlu, pokud používají Analytics, nebo Smartsupp, pokud ho používají).“

Pokud nevíte, jak si tyto dva právní dokumenty nastavit, můžete použít aplikaci Legito.

Získejte podstatné informace o svém webu

1. Orientují se vaši návštěvníci v menu? 

Zjistěte, jestli zákazníkům netrvá orientace v menu moc dlouho a jestli hledaný produkt našli v kategorii, do které je jako první napadlo se podívat. Můžete tak zjistit, kolik lidí udělalo podobnou chybu a své menu lépe přizpůsobit myšlení zákazníků. Ověřte také, jestli váš filtr funguje dobře a zobrazuje zákazníkům opravdu jen to, co vyhledávájí.

2. Co návštěvníci vyhledávají na vašem webu?

Sledujte, jak vaši zákazníci přemýšlejí. Třeba zjistíte, že si do vyhledávání až moc často zadávají něco, co na vašem webu chybí. Vy tak můžete chybějící věc implementovat a zvednout tak konverzní poměr.

3. Proč někteří návštěvníci nedokončili svou objednávku?

Vyfiltrujte si návštěvníky, kteří již dali zboží do košíku, ale nakonec objednávku nedokončili. Můžete tak zjistit, z jakého důvodu zákazník odešel – odradila ho cena za dopravu, nebo si to jen rozmyslel?

4. Čtou návštěvníci vaše texty?

Z video nahrávek můžete zjistit i to, jestli návštěvníci vašeho webu jezdí kurzorem po textu, nebo na části webu s textem stráví více času a vypozorovat tak, že zákazník čte. Pokud zjistíte, že zákazník důležité texty přeskakuje, upravte je vy nebo zkušený copywriter tak, aby byly kratší či viditelnější.

Vyberte si z několika poskytovatelů této služby

Na trhu jich najdete několik, výběr závisí na vás. Liší se především cenou, možným počtem nahrávek za měsíc a dobou jejich uchování. Někteří z nich nabízejí i další funkce, například analýzu formulářů či propustnosti košíkem nebo heatmapy.
Aplikací, která vám povolí neomezený počet nahrávek za měsíc je Smartsupp, dále můžete použít například Hotjar s omezením 300 nahrávek měsíčně. Aplikace Inspectlet, Mouseflow, Mousestats už vám počet nahrávek omezí na 100, což není moc praktické.

Jakub Kofroň

Je spoluzakladatelem agentury. Vystudoval VŠE a ESCP v Madridu, již 10 let se věnuje strategickému marketingu, UX a onlinu. Jakub má zároveň bohaté zkušenosti s budováním vlastní značky spodního prádla, která je dnes velmi úspěšná již na několika trzích Evropy.

Další články

UI/UX

Online klientská zóna

Vít Kašpar

3 min.