Vše o fenoménu TikTok. Nejrozsáhlejší článek o TikToku na jednom místě.

Přečtěte si nejrozsáhlejší článek o TikToku na českém internetu. Dozvíte se nejen jak funguje, v čem je jiný, jak funguje oproti jiným sociálním sítím, jaký má algoritmus, analytiku a možnosti kampaní pro marketingové využití, ale i jak to s ním aktuálně vypadá do budoucna.

Co vlastně TikTok je?

TikTok je sociální síť, která prostřednictvím aplikace umožňuje vytvářet videoklipy (do 60s) či krátká videa (3-15s). Nejvíc se proslavila trendem krátkých virálních tanečních kreací, synchronizovaných sestav, Lip Sync (videí, kde můžete sladit rty na hudbu) - zkrátka jakýmkoliv zajímavým videobsahem.

Významnější nárůst zaznamenala tato sociální síť v roce 2018, kdy došlo ke spojení (odkoupení) s tehdy populární platformou Musical.ly.

TikTok je rychlá rostoucí sociální síť - nejpopulárnější v současnosti. V lednu byla podle informaci Sensor Tower nejstahovanější aplikací na světě, další čtvrtletí zaznamenala několikanásobný nárůst v počtu stažení aplikace (o 58% oproti předchozímu čtvrtletí), který byl nejspíš příčinou koronavirové situace.

Co se týče publika naTikToku, především se zaměřuje na to mladší, nejvíce na generaci Z (69% uživatelů se nachází ve věku 13-24). Oficiálně by používat tuto síť neměli mladší 13. let.

Uživatelé aplikace se označují jako TikTokers (TikTokeři), kteří na této sociální síti stráví průměrně 52 minut denně. Přijde vám to hodně? Dle dat se téměř neliší od jiných populárních sociálních sítí, takže se to dá považovat za dnešní standard.

TikTok je dostupný ve více než 150 zemích a 75 jazycích, v dubnu letošního roku atakoval hranici 2. miliard stažení aplikace a chlubí se 800. miliony aktivních uživatelů.

Podobně jako u jiných sociálních sítí slouží k vyhledávání hashtagy, oblíbené TikTokery pak můžete odebírat.

Jak vznikla tato sociální síť a jak se liší od sítě Doyuin?

TikTok nebo Douyin? Obě tyto sociální sítě vlastní skupina Bytedance. TikTok je mezinárodní verze Douyin - čínské úspěšné aplikace pro krátká videa. I přesto, že aplikace vypadají stejně, jsou jiné. Obsah a fungování sítě Douyin je totožný, jen je ohraničen na Čínu a okolní svět - nic mezi. Je to především proto, aby aplikace fungovala v souladu s cenzurou a čínskými zákony.

V praxi to znamená, že pokud nemáte bydliště právě v Číně, budete používat mezinárodní verzi. Také to znamená, že se uživatele těchto sítí vzájemně nenajdou. Pokud je tedy na Tik Toku úspěšný influncer, na čínské verzi Douyin nebude k nalezení a naopak.

Douyin se stal právě díky své starší uživatelské základně pokročilejším než jeho globální protějšek, zejména tedy co se nakupování týče. Na pár kliknutí můžete zakoupit produkt z videa, získat kupóny z virtuálních prohlídek obchodů, nebo třeba zarezervovat pokoj v hotelu poté, co jste shlédli videozáznam. Mezinárodní verze ho však již velmi dohání.

Jak TikTok funguje?

Základem je vymyslet kreativní a originální video se zvuky, které se bude virálně šířit a dostane se do výběru videí přímo v aplikaci (tlačítko objevuj, kde se nacházejí aktuální trendy) a tím se stane úspěšné. Právě video a hudba / zvuky zajišťují, jak zvýšit vyhledatelnost vašeho profilu. Velkou výhodou je to, že ačkoli vy nebo vaše firma nemá velký počet odběratelů, může se do výběrů přesto dostat. Algoritmy totiž neposuzují váš profil jako celek, ale jako každé video zvlášť. K algoritmům se ještě podrobněji dostaneme níže. Pokud si založíte na této platformě profil, automaticky se stává veřejným. Soukromí si pak můžete upravit zvlášť, tak aby byl obsah viděn pouze pro vás, nebo pro přátelé či pro všechny na TikToku. Podobně jako na Instagramu i zde se nabízí dvě varianty účtů - a to účet pro tvůrce (využívají především známé osobnosti, influenceři, blogeři apod.) a nebo účet pro firmy. Tyto varianty umožňují nahlédnutí do analytiky.

TikTok umožňuje automatické sdílení skrze ostatní sociální sítě (Facebook, Instagram, Whatsapp apod.), které se samozřejmě doporučuje. Můžete tak dát o sobě vědět svým fanouškům či zákazníkům a promovat sebe, váš produkt nebo služby napříč sociálními sítěmi.

Před publikováním máte možnost vybrat si náhled videa, ke kterému můžete přidat text. Správně vybraný náhled a text opět může zvýšit atraktivitu videa tak, aby si jej uživatelé chtěli přehrát a dále s ním interagovat. 

Videa mají různé trendy s různým zaměřením - zvířata, fitness tréninky, dabování videí a také různé výzvy do kterých se Tiktokers zapojují.

TikTok versus ostatní sociální sítě

Jak se TikTok liší a jaké zaujímá místo mezi ostatními sociálními sítěmi?

Všechny zakládané profily jsou veřejné, shlédnout video mohou buď všichni uživatelé TikToku, vaši přátelé (sledující, kteří vás také sledují) a nebo soukromé (viditelné pouze pro vás). Jako u ostatních sociálních sítí přidáváme přátelé (sledujeme profily), hashtagy, popis fotografií či videí, můžeme povolit nebo zakázat komentáře, sdílet. TikTok se asi nejblíže podobá sociální sítí Instagram. O tomto fenoménu a jak jej využít v marketingové strategii jsme vám  psali v tomto článku. Pokud již máte vybudovaný Instagram, skvěle se dá propojit s TikTokem, jelikož formát videí je ideální vertikální, v doporučených poměrech stran 9:16, 1:1 či 16:9, což to se perfektně hodí pro formát Instastory. Obsah tedy můžete na těchto sítích duplikovat, a to vám ušetří čas.

Zajímavou funkcí u TikToku je duet - ten umožňuje, aby na vaše video reagovali další uživatelé, tím se opět může stát více virálním. Pokud např. vymyslíte zajímavou taneční kreaci na originální hudbu, pomocí této funkce na vás mohou reagovat stejnou sestavou ostatní TikTokeři. Uvidíte se dokonce v rozděleném okně, kdy bude váš taneček a tanec toho, na koho reagujete.

Tiktok je z obrovské části založen na trendech, pokud se video stane trendem, budou ho chtít opakovat a třeba ještě vylepšovat další uživatelé této platformy.

Stále platí, aby byly příspěvky na sociálních sítích úspěšné, měly by se v nich prolínat určité formy a aspekty. Inspiraci pro příspěvky na sociální sítě naleznete v tomto článku.

Algoritmus TikToku

TikTok je známý tím, že ho udržuje v tajnosti. Co se trendů týče narozdíl od Yutube (kdy může být v trendech několik týdnů) či Instagramu (kdy se dostane do výběru ,,prozkoumávací stránky” cca týden), u TikToku se může stát úspěšné třeba i dva tři týdny staré video (tzn. že algoritmus by nejspíš mohl fungovat ve vlnách).

Klasický příspěvek na Instagramu má největší peek cca 48 hod, pak se přestane ve feedu objevovat a jeho dosahy klesají.

I když se toho o algoritmu u TikToku moc neví, můžeme vycházet z několika základních poznatků jako např.: nebere profily jako celek, ale posuzuje jednotlivá videa zvlášť - jednoduše řečeno, i přesto, že máte málo sledujících, vaše video se dostane do určitého výběru (při procházení stránky ,,Pro vás”), pokud na něj budou uživatele dobře reagovat (likes, sdílení, komentáře), dostává se tak do širšího výběru, které skýtá již více uživatelů - tím se stává virálnější / úspěšnější (a dostává se třeba až do výběru mezinárodních uživatelů). Dalším je lokace, ta hraje také důležitou roli, jelikož jak již výše popisujeme, videa, která se dostávají do výběru ,,Pro vás”, jsou nejčastěji ta z vaši země. Pro firmy to může znamenat potenciál zaujmout právě místní publikum.

Analytika TikToku

Podobně jako u Instagramu je možné nastavit TikTok Pro Analytics. U té je možnost mít profil pro tvůrce či firmu (zde se určuje oblast, ve které se produkty či služby nacházejí). V analytice naleznete tři základní karty :

  • Přehledy - na první kartě vidíte zhlédnutí videa, nové sledující a zobrazení profilu. A to vždy buď za posledních 7 nebo 28 dnů
  • Obsah - tady vidíte, jak si vaše videa vedla v průběhu času, a kde jsou rozdělena do video příspěvků nebo populárních videí
  • Sledující - zde máte skvělý přehled o svém publiku (kolik máte sledujícíh, ale i odkud jsou, jaké je jejich věkové rozpětí apod.)

Na těchto metrikách můžete stavět váš další obsah a strategii. Pokud se např. některému z vašich videí dařilo dobře, nebo pokud by sledující neodpovídali vaší cílové skupině, je dobré videa přetransformovat do jiné podoby, blíže zájmům vaší potencionálním zákazníkům.

Kampaně na TikToku

Ty se jako u jiných sociálních sítí spravují v Ads Manageru, kde si je nutné definovat své obchodní cíle. Ty u TikToku spadají do tří kategorií:

1, Povědomí (budování povědomí o značce)

2, Zvážení nákupu (instalace aplikace, zhlédnutí videí, návštěvnost webu)

3, Cíle (konverze, prodej produktů / služeb)

Možnosti rozpočtů na TikTok

V této sociální síti jsou tři možnosti rozpočtů:

  • bez limitu - výdaje budou určovány rozpočtem, který jste si sestavili na úrovni reklamní sestavy
  • denní rozpočet - maximální částka za kampaň nebo reklamní sestavu za den
  • celkový rozpočet - maximální částka, kterou jste ochotni utratit za kampaň nebo reklamní sestavu v definovaném období

Minimální rozpočet. Toto je důležitý bod, jelikož oproti ostatním sociálním sítím má TikTok nastavený vyšší minimální rozpočet. Na úrovni kampaně musí překročit denní limit 50 USD, u reklamních sestav musí být vyšší než 20 USD. U celkových rozpočtů počítáte minimální denní rozpočet (20 USD) x plánované dny. Celkový minimální rozpočet pro možnost tvorby kampaní je však 500 USD. Investice tedy není zanedbatelná, a je tak třeba zvážit všechny důležité aspekty před spuštěním jednotlivých kampaní. To samozřejmě platí pro všechny sociální sítě, můžete se podívat na náš článek Reklama na Facebooku není jen o povědomí, kterou jsme sepsali na našem blogu.

Jaké jsou možnosti TikToku a jaké je jeho využití v marketingu?

Pokud by vaše video nezaznamenalo na první dobrou raketový úspěch, nenechte se odradit. I jiné a známé účty mají svá úspěšná i méně úspěšná videa. Je důležité jako u jiných sítí najít svoje cílové publikum, zjistit o co se zajímá a zaujmout ho na základě těchto zjištění.

Další možností je reklama, zde je několik způsobů jak promovat : 

  • Reklamy ve feedu (In feed Ads) mají jasný sponzorovaný štítek s další výzvou k akci (další informace, kup teď apod.) Jedná se až o 60s video se zvukem v kanále ,,Pro Vás”. Uživatelé mohou sdílet, komentovat nebo např. natáčet videa na stejnou hudbu.
  • Značková výzva pod hashtagem (Banded Hashtag Challenge) umožňuje pozvat uživatele, aby se zapojili a vytvořili obsah týkající se vaší kampaně. Tato forma buduje povědomí o značce právě na úrovni zapojení se do výzvy.
  • Značkové efekty (Branded Effects). Zde se firmy mohou podílet na vytváření obsahu, mohou přidat do videa produkt či různé efekty a uživatelé si jej doplní o svůj další obsah.
  • Top View je až 60s video (první tři vteřiny přes celou obrazovku, které dále pokračuje přehráváním ve feedu). Výzva k akci umožňuje jednoduché nakupování přímo v aplikaci.
  • Reklama ve videu (Brand Takeover) jsou 3s obrázku či videa přes celou obrazovku. Objevuje se mezi jednotlivými videi, které si uživatel prohlíží (dají se však přeskočit).

Tik Tok for Business

Je nová platforma pro inzerci, kde spravujete a nastavujete jednotlivé reklamy, podobně jako například u Facebooku v rámci Business Manageru. Pomocí kreativních nástrojů je zde např. možnost kombinace videí a statických fotografií, které pak můžete použít v kampaních.

Nedávno také Tik Tok uvedl na trh Creator Market Place - oficiální platformu pro tvůrce videí a samotné značky. Tam je možné propagovat reklamy ve feedu, spravovat kampaně, sledovat data, ale také třeba pomáhá značkám najít další ideální partnery / influencery hodící se pro jejich kampaně na základě analýzy ze získaných dat.

Influenceři na TikToku

Podobně jako u Instagramu či Youtube i na TiKToku jsou již nedílnou součástí influenceři nebo úspěšné profily, které dominují žebříku sledovanosti. V každé platformě kralují různorodé profily, protože tomu, komu jdou hezké fotografie nemusí jít zábavná videa, dotyčný nestihl naskočit na vlnu nové úspěšné aplikace, či jak jsme psali, každá sociální síť má své uživatele(a většinou ty nově úspěšné mají mladší publikum ruku v ruce s novými trendy a technologiemi). Časté však bývá, že se nejedná o žádné celebrity, které se proslavily v herecké či hudební branži, ale o ,,obyčejné lidi z ulice”, kteří umějí být kreativní a zaujmout širší publikum.

Žebříčkem nejlepších TikTokerů v České republice zamávala koronavirová situace, kdy aplikaci začaly vyhledávat např. i slavné osobnosti nebo úspěšní influenceři z Instagramu. Proto vám jména jako Adam Kajumi, Terysa18, Minaisbest, Martin Carev, Aricutee nemusí třeba nic na první dobrou říct, přestože mají deseti až statisíce sledujících na Instagramu, na TikToku se pyšní prvními příčkami a řadí se mezi ty nejlepší. Naopak ze známějších osobností Instagramu úspěšně sekundují výše zmíněné i na TikToku např. Anna Šulc, ViralBrothes a nebo Tary. To samé platí i pro zahraničí, postupně objevují kouzlo této sítě a přidávají se na ní další hvězdy ať už ze showbusinessu nebo jiných sociálních sítí.

Budoucnost TikToku?

Zatím nejasná. O budoucnosti TikToku bude hrát značnou roli jeho bezpečnosti. Během července letošního roku  světem otřásla kauza, že populární aplikace sbírá informace o svých uživatelích. O tomto faktu se přičinila nová aktualizace iOS14, která právě o čtení dat třetích stran informuje. Už během podzimu totiž zaznívaly otázky týkající se zabezpečení TikToku a vývojáři měli tyto problémy vyřešit. Nový systém však ukázal, že aplikace čte data svých uživatelů nadále. Reakcí na to byla Indie, která vydala na začátku července zákaz používání této sociální sítě (jen tam si tuto aplikaci stáhlo okolo 660 milionu uživatelů) kvůli údajnému ohrožení suverenity a integrity Indie. Toto rozhodnutí již dříve podpořil americký ministr zahraničí Mike Pompeo, na kterého nyní navázal i samotný prezident Donald Trump. Ten by chtěl zakázat aplikaci co nejdříve. Jedinou výjimkou by mohlo být převzetí aplikace společností Microsoft (případně jinou americkou firmou). Nyní se vedou na obou stranách jednání, ale pokud by neskončily úspěšně a do 15.září by se jednotliví zástupci nedomluvili, USA by udělaly podobný krok jako Indie a aplikace by byla v zemi nedostupná. To už by byla pro TikTok velká rána. 

Instagram Reels vs. TikTok

Aktuálně nejčerstvější hráč proti novodobému fenoménu Tiktok. Jak uvádí sám Facebook, nejde o úplnou novinkou, toto rozhraní testuje již několik měsíců, ale je evidentní, že nasazení v době problémů sítě TikTok bylo určitě výrazně urychleno. A o co se jedná? Jde o krátká 15s videa / video, která se dají různě editovat, zpomalovat, navazovat na sebe i stříhat, doplňovat o různé zajímavé efekty a hudbu. Jde tedy o velmi podobný princip jako u TikToku. Od Instastories se liší tím, že po 24. hodinách nezmizí a můžete je sdílet ve svém kanálu jako nový post (nebo nemusíte). Objeví se totiž v nové, v pořadí druhé záložce na vašem profilu (hned za vaším gridem, před záložkou IG TV a fotografiemi s vámi).

Co říci závěrem? Jak můžeme předpokládat z jiných sociálních sítí, kdy např. z Facebooku odcházeli mladší ročníky na Instagram a ti mladší zase odcházejí např.na TikTok, bude tato migrace pokračovat dále. Je totiž obvyklé, že s publikem stárne celá jeho síť a rozhodně není dobré to podceňovat. Tak jako se to stalo u Instagramu, kde tam dnes již nenaleznete pouze teeanegery. Samozřejmé je ale důležité vědět, zda se váš obor podnikání pro danou sociální síť hodí, a to je alfou omegou na začátku svého působení zvážit. Rozhodně je dobré se na trend krátkých kreativních videí připravit - ať už by je v nějaké podobě převzal Facebook (jako např. Instastories z podoby Snapchatu a nyní jako Reels z TikToku) či by vznikla podobná platforma. A nebo by se TikToku podařilo uhasit požár s jeho úniky dat a dál by se rozšiřoval v trendu posledních měsíců.

Pokud zvažujete působení na sociálních sítí a nevíte, které budou pro vás ty pravé, neváhejte se na Beneficio obrátit. Již nyní s našimi klienty hledáme cesty jak TikTok využít, a pokud byste třeba právě vy chtěli začít s touto sociální sítí, rádi se pustíme do vaší kampaně a posoudíme, zda je tato platforma vhodná pro váš business.

Daniela Žáková

Daniela začínala před několika lety v eventové agentuře, kde měla na starosti produkci zejména korporátních klientů. Postupně přešla na volnou nohu jako freelancer v oblasti marketingu a eventů. U nás se stará o optimalizaci ppc kampaní, sociální sítě našich klientů, blog a další marketingové činnosti.

Další články