Porovnejte si cenové nabídky na tvorbu webu objektivně

Jako dodavatel si samozřejmě uvědomujeme, že si zákazník chce vybrat z více nabídek tu, která mu přijde nejlepší. Jak ale poznat, že nabídka obsahuje vše a nebude muset řešit nákladné vícepráce a nebo jsou nabídky vůbec porovnatelné?

Uspořádat výběrové řízení na dodavatele nového webu nebo aplikace není jednoduchá disciplína a vybrat objektivně nejlepší nabídku je disciplína ještě o mnoho náročnější. Proč? Každá nabídka počítá často s diametrálně odlišnou představou o výsledku.

Dobré zadání je klíč

Pokud chcete získat opravdu objektivně porovnatelné cenové nabídky (tedy nabídku na stejné řešení webu), je třeba dostatečně dobře specifikovat nejen rozsah, ale také technologie. V takovém případě nestačí jen textové zadání ve Wordu, ale i detailní prototyp (UX návrh) popisující celkový rozsah a funkce jednotlivých částí webu (např. formuláře, klientské zóny, generování PDF, apod...).

Pokud takové zadání nemáte k dispozici a nebo ho neumíte v dostatečné kvalitě vytvořit, je potřeba se obrátit na odborníky a takové zadání vč. prototypu si nechat zhotovit. V žádném případě se ale nejedná o "vyhozené peníze", ale zásadní podklad pro výběr dodavatele. Zároveň máte v ruce už promyšlenou strukturu webu, kterou budete následně tvořit.

Když dobré zadání není k dispozici?

Vlastně se jedná o nejčastější případ a dobré zadání (natož prototyp webu) k dispozici není. V takovém případě je nutné se připravit na realitu a sice obdržení několika (z pravidla 3-8) cenových nabídek, které se budou lišit naprosto ve všem.

V lepším případě před tvorbou nabídky proběhne s agenturou osobní nebo online schůzka, na které se proberou konkrétní představy o výsledku. Zde nastává ale další zádrhel, a sice informace podané na tolika schůzkách se často liší a cenové nabídky tak opět nebudou odpovídat jedna druhé. Na co se tedy zaměřit při porovnávání?

Cenová nabídka je výrazně levnější než ty ostatní?

Nízká cena je zpravidla indikací pro nekvalitní řešení. Pokud tedy hledáte kvalitní řešení, je nezbytné počítat s tím, že na jeho vytvoření je také třeba dostatek času odborníků. Pokud je tedy cena nízká, zaměřte se zejména na klíčové faktory a ověřte, zda nabídka obsahuje:

  • Návrh UX prototypu webu
  • Grafický návrh webu
  • Nastavení sitemapy webu a souboru robots.txt
  • Je web responzivní
  • Není tvořený z nakoupené šablony
  • Obsahuje všechny požadované části a funkce
  • Konkrétní počet kol k revizím/připomínkám

Pokud je nabídka na relizaci výrazně nižší než ostatní, není to proto, že mají ostatní přemrštěné ceny, ale proto, že řešení nebude dostatečně dobré a nebo jednoduše neobsahuje všechno, co by mělo.

Objektivně ale existují situace, kdy je drahé řešení zbytečné a je dobré to zmínit už v rámci poptávky po webu. Vyhneme se tak neadekvátním řešením, které jsou potom tzv. "mimo mísu". Která to jsou?

  • Web pro firmu nemá zásadní význam a jedná se čistě o informativní web (aby něco bylo).
  • Web je čistě doplňkem k jinému prodejnímu kanálu.
  • Není dostatek financí na kvalitní řešení a je potřeba nějak začít.

Dobrá agentura má v rukávu i takové řešení, které je vysoce kvalitní a za rozumný rozpočet. Jedná se o tzv. "krabicovku", která splňuje právě tyto podmínky. Zásadně pomůže zákazníkovi při startu v online prostoru, aniž by musel sahat po vyloženě špatném řešení.

Cenová nabídka je v porovnání s ostatními naopak příliš vysoká?

Je naprosto běžné, že při výběru dodavatele nového webu dojde k oslovení různě velkých agentur s různě kvalitním řešením. V takový moment se stane to, že se sejdou cenové nabídky na řešení v opravdu širokém cenovém spektru a taková cena pak může být v rozsahu řádu desetitisíců až vyšších řádů statisíců. Jak je to sakra možné??

  • Naprosto různá řešení za diametrálně jinou cenu od každé agentury - od některé dostanete předělanou šablonu na Wordpressu a od druhé dokonalé řešení na míru.
  • Každá agentura počítá s alokací různého času pro jednotlivé disciplíny - to znamená zásadní rozdíl v grafickém designu, kvalitných technologiích, administraci apod..., a tím samozřejmě i cenu pro jednotlivé disciplíny.
  • Různý rozsah jednotlivých podslužeb - sem může patřit opravdu hodně činností, kam mohou patřit analýzy návštěvnosti, uživatelský výzkum, analýza klíčových slov, analýza konkurence, návrh začlenění webu do marketingových aktivit, animace obsahu, podrobnější návrhy designu, on-page SEO,  implementace GTM/GA4, cookies lišty a spoustu dalších aktivit, ze kterých mohou být některé opravdu nezbytné (např. nastavení přesměrování adres, zachování organických pozic vyhledávání apod...).

Mohu Vám doporučit jediné. Nedejte na nejlevnější nabídku a získejte kvalitní řešení, které bude vhodně prezentovat vaší firmu, ale bude i efektivní v procesu získávání nových nabídek. Tím Vám získá spoustu nových obchodních možností na místo nekvalitního a ošklivého řešení, které Vás bude stát prostředky a nesplní svůj obchodní potenciál. Budou to vyhozené peníze.

Závěrem

Některé agentury nabízejí v případě nedostatečného zadání více variant nabídky, aby si zákazník mohl vybrat to, co mu nejvíce vyhovuje. Tento způsob aplikujeme i my, a to zejména proto, aby bylo výsledné řešení co nejvíce transparentní směrem k zákazníkovi. Je tak dopředu jasné, co jednotlivé varianty obsahují, a co je případně za příplatek.

Vít Kašpar

Je spoluzakladatelem agentury. V oblasti webdesignu se pohybuje více než 14 let. Zkušenosti sbíral jako HTML kodér, UI designér i PHP programátor na malých i nadnárodních projektech. Aktuálně se věnuje UX designu a návrhům řešení pro naše klienty.

Další články