Nepodceňujte copywriting ‑ aneb tipy pro úspěšné SEO copy!
Marketing
Iveta Zlatníčková
Chcete vědět, jak se ideálně umístit na prvních příčkách ve vyhledávání? Tvorba kvalitního obsahu je jednou z tajných zbraní. My vám přinášíme tipy na opravdu kvalitní SEO copywriting, které vám s tím pomohou.
Chcete vědět, jak se ideálně umístit na prvních příčkách ve vyhledávání? Tvorba kvalitního obsahu je jednou z tajných zbraní. My vám přinášíme tipy na opravdu kvalitní SEO copywriting, které vám s tím pomohou.
Na počátku všeho je ovšem technické SEO
SEO je pro každou firmu, která chce být viditelná na internetu, klíčové. A tvorba kvalitního obsahu je v tomto směru zcela zásadní. Když nabídnete vyhledávačům poutavý obsah, odmění vás tím, že vás v SERPu upřednostní.
Jenže to má také jednu důležitou podmínku. Než se do psaní vůbec pustíte, nejprve se zaměřte na technické SEO. Existuje pár základních faktorů, na které je potřeba myslet a mít je správně nastavené. A pokud to uděláte, tak spolu s kvalitním obsahem, značně zvýšíte šanci, že z příchozích návštěvníků se stanou zákazníci.
SEO copywriting je jeden z důležitých pilířů funkčního SEO
SEO copywriting je tvorba kvalitního obsahu s cílem používat taková slova a výrazy, abychom se zobrazovali co nejlépe ve vyhledávání.
Je to v podstatě taková hra se slovy, respektive s klíčovými slovy, které zadávají uživatelé do vyhledávačů. Ty se pak rovnoměrně využívají na celém webu. Ideálně například na produktových stránkách nebo v článcích firemního blogu. Zkrátka všude tam, kde mohou být užitečné pro uživatele.
V tomto kroku přicházíte do hry vy a váš web a je důležité, jakým způsobem. Lidé totiž neustále něco hledají a vaším úkolem je, abyste nabídli relevantní odpověď a jejich potřeby naplnili. A my vám poradíme, co platí nejvíc a na co si dát pozor:
1.) Přirozenost hraje prim
To podstatné na celém procesu je, aby se slova používala přirozeně. Google se stále více zaměřuje na zpracování přirozeného jazyka a snaží se pochopit, co lidé hledají a o čem píšete vy. Proto vytvářejte informativně kvalitní obsah, s přidanou hodnotou právě pro uživatele.
2.) S klíčovými slovy to nepřehánějte
Znáte pojem Keyword stuffing? Takzvané “tapetování” klíčovými slovy je jednou ze zakázaných SEO praktik. Jednoduše řečeno jde o přehnané až nepřirozené používání klíčových slov v obsahu. Vidina popostrčení štěstěny se zdá být lákavá, ale nenechte se zmást. Google to pozná a penalizuje. Opakování stejných slov v obsahu může způsobit špatný uživatelský dojem, který je poslední dobou více než klíčový v hodnocení kvality webu.
Připomeňme si, co se Googlu líbí:
- obsah, který koresponduje se zájmem uživatelů,
- a copy, které dává smysl a je důvěryhodné,
…protože obsah, který nedává smysl a nechce ho nikdo číst v SERPu nefunguje.
3.) Analyzujte nejoblíbenější obsah a inspirujte se
Projděte si nejlépe umístěný obsah a zkuste přijít na to, čím zaujme. Jak vypadá vstupní stránka, a jak jednotlivé, nejvíc viditelné části obsahu, klikatelné CTA, META informace, použití slov.
Nejde o to kopírovat konkurenci, ale inspirovat se tím, co jednoduše funguje.
4.) Připravte si osnovu
Na každý článek se pečlivě připravte. Proveďte pečlivou rešerši relevantních klíčových slov a frází, které vaše publikum vyhledává a jsou spojené s vaším tématem. Projděte si jejich hledanost a zaznamenejte si, jak by se daly využít v rámci nadpisů a podnadpisů.
Dále se zaměřte na hlavní body a celkovou strukturu článku. Zkrátka prozkoumejte vaše téma do hloubky. Když budete postupovat správně, přihrajete si pár plusových bodů v rámci on-page SEO.
5.) Zjistěte, co chce vaše publikum
Obecně se rozlišují 3 záměry vyhledávání:
- informační - pokrývá téměř většinu vyhledávání (zhruba 80 %). Jak název napovídá, takové publikum jednoduše hledá informace nebo odpovědi na otázky. Například: jaký typ židličky je nejlepší pro malé děti?
- transakční - předpokládá nákup. Dotaz pak vypadá následovně: “Koupit dětskou židličku IKEA”
- navigační - uživatel už ví, kam chce jít, tudíž dotaz vypadá následovně: “web IKEA”.
Snažte se pochopit, co lidé hledají a proč. Pak svou pozornost zaměřte na to, abyste jim to nabídli. Můžete například na téma dotazu psát, zahrnout ho do podnadpisů a nebo vyladit copy produktových stránek přesně k obrazu svého publika. Záměr vyhledávání je tedy pro vás zásadní.
6.) Nezapomínejte na relevantní odkazy
Zahrnutí relevantních odkazů je jedním z velmi důležitých SEO faktorů. Prolinkování pomáhá Googlu při procházení obsahu a zároveň tím uživatelům vedete na relevantní stránky související s vaším obsahem. Tak nebo tak ale nezapomínejte, že to děláte primárně pro uživatele, proto by se odkazy měly nacházet na místech, kde to dává smysl a kde jsou pro uživatele přínosné.
7.) Strukturujte a zařaďte do obsahu i obrázky či video
Přestože se tu bavíme o tom, jak nejlépe optimalizovat psaný text, stále více platí, že lidé neradi čtou. Nebo takhle, neradi čtou hodně obsáhlý a nestrukturovaný text. A vy jim můžete práci usnadnit. Text náležitě strukturujete a sem tam zařaďte i video či obrázky. Jednak tím upoutáte jejich pozornost, pomůžete jim pomůže snáze pochopit, o čem píšete a rozbijete tak delší pasáže.
8.) Optimalizujte META informace
META data pomáhají Googlu číst obsah vašeho webu. Mluvíme teď hlavně o značkách TITLE a DESCRIPTION (titulek a popisek). V SERPu se zobrazují jako úryvek textu a je důležité, aby byly pro uživatele lákavé. Ideální je do nich zapojit i relevantní klíčová slova.
Pravidelně je aktualizujte, analyzujte a testujte, jaký mají úspěch, což zjistíte jednoduše podle míry prokliku.
Google však rád sám rozhoduje, co v SERPu zobrazí. Může se tak stát, že v některých případech nenajdete to, co jste sami vyplnili. Proto zaměřte dostatečnou pozornost nadpisům, obsahu a popiskům na webu, mohou se totiž zobrazit jako zmíněné úryvky.
Shrnutí na závěr
Víme, že algoritmy Googlu se neustále mění a je stále těžší Google uspokojit. Ale nevěste hlavu, změny sledujte, ale vždy pište primárně pro lidi. Připravte jim kvalitní obsah a naservírujte přesně to, co hledají. Vždy vám k tomu pomůže spousta online SEO nástrojů, ale také SEO specialistů. Tak se neváhejte ozvat. Právě optimalizace pro vyhledávače a copywriting je jednou ze služeb full-service marketingu, které v Beneficio nabízíme.
Iveta Zlatníčková
Psaní je pro Ivet srdeční záležitost. S textem si hraje od chvíle, co vůbec přičichla k digitálnímu marketingu. U nás propojila zájem o web development spolu s vášní pro vše psané, a pomáhá tak s návrhy webů s ohledem na funkční copy a SEO. Spolu s tím má pod palcem články pro nás i naše klienty.