Není cookies jako cookies, aneb co nás čeká od 01.01.2022!

Přichází novela zákona o elektronických komunikacích. Počínaje 01.01.2022 musí dojít k zásadní proměně cookie lišt, a to nejen po obsahové, ale i technické stránce. Neznalost zákona zde neomlouvá, sankce jsou vysoké a změna se dotkne téměř každého, kdo provozuje web na internetu. Koho se tato změna týká a jak ideálně má taková nová cookie lišta vypadat? Pojďme se na to podívat.

Přichází novela zákona o elektronických komunikacích. Počínaje 1. lednem 2022 musí dojít k zásadní proměně cookie lišt, a to nejen po obsahové, ale i technické stránce. Neznalost zákona zde neomlouvá, sankce jsou vysoké a změna se dotkne téměř každého, kdo provozuje web na internetu. Koho se tato změna týká a jak ideálně má taková nová cookie lišta vypadat? Pojďme se na to podívat.

Co nás 01.01.2022 čeká a nemine

GDPR, obecně ochrana osobních údajů, je v posledních letech poměrně hodně diskutované téma. Řeší se citlivost nakládání s osobními údaji a hlavně to, že by naše osobní data neměly bez našeho souhlasu nikde unikat. Jenže se tak neděje, a proto došlo k novelizaci zákona o elektronických komunikacích. Bude se týkat právě cookie lišt, jejich podoby a obsahu v nich. 

Nepříjemné pro markeťáky, ale poměrně osvobozující pro uživatele. Nově bude zapotřebí souhlas návštěvníka webu nejen s cookies sloužící profilování a remarketingu, ale také s těmi, které se dodnes řadily pod analytiku – tedy tzv. oprávněný zájem.

Není ale cookie jako cookie

Nejprve si ale pojďme stručně říct, co to jsou cookies. Cookies jsou fingerprints, beacons, pixely, trackovací kódy a vše ostatní, čím analyzujeme chování návštěvníků na webu. Přesná definice "cookies" je popsaná zhruba takto:

v protokolu HTTP se cookies označuje jako malé množství dat, která WWW server pošle prohlížeči, který je uloží na počítači uživatele (zdroj: Wikipedie).

Cookies se začaly považovat za osobní údaje ve chvíli, kdy jejich pomocí získáme z našeho webu IP adresu uživatelů, kteří na náš web přijdou. IP adresa totiž shromažďuje poměrně velké množství dat o uživateli samotném. Protože jakmile je web schopný z této IP adresy návštěvníka opakovaně poznat, zná jeho chování a ví, kde je, už se jedná o osobní údaje. Zkráceně řečeno, jde o téměř všechno, co nám o daném člověku je schopný říct.

Ale ne všechny cookies "okrádají" o osobní data. Rozlišujeme i takové, které jsou pro běh samotného webu (obsahu na něm) přímo nezbytné. Ty jsou od novelizace zákona osvobozené a mohou na webu zpracovávat informace bez dalšího zásahu uživatelů. To bychom měli něco málo k teorii a teď se pojďme podívat na praxi.

Co by nově mělo být odsouhlaseno?

  1. Funkční cookies – ty běží na webech automaticky a potřebujeme je pro zobrazení a správnou funkci stránek. O těch návštěvníky stačí jen informovat.
  2. Základní analytické (statické) a preferenční cookies – nově vyžadují souhlas. Ty majitelům webů anonymně sbírají informace o chování uživatelů.
  3. Marketingové cookies pro profilování a remarketing – nadále se souhlasem.

A co nutně nesmí chybět

Nutně se musí objevit nejen možnost povolit vše, ale i odmítnout a upravit = musí zde být možnost konfigurace uživatelem (nastavení, co lze přijmout a odmítnout). Úpravy by zkrátka měly být obojí stejně snadné.

Nezbytně nutné cookies se objevují jako "vždy aktivní" (jsou potřebné pro běh webu jako takového, nelze je ovlivnit uživatelem a ze zákona uživatele nijak "neohrožují"). Dále pak ty volitelné, které už souhlas vyžadují, jsou defaultně vypnuté (ve chvíli, kdy na web přijdeme). Měli bychom ideálně zajistit i možnost kdykoliv změnit názor s nastavením. Stačí nechat na podstránce s cookie policy.

zobrazeni.jpg

detaily.jpg

Jděte na to jednoduše

Motá se vám ze všech těch informací hlava? Nemusí. Jedním z vhodných nástrojů, které vám celou úpravu usnadní, a pomůže podobu cookie lišty vytvořit, je například Cookiebot. V rámci rešerše trhu jsme vyzkoušeli několik variant a právě Cookiebot nám vyšel jako nejlepší řešení. Registrace je snadná, bezplatná a zabere jen pár minut. Všechny informace máte defaultně nastavené právě samotným nástrojem, který cookie lištu vygeneruje. Jak na to vám ukážeme v dalším článku.

Rozhodně ale není zapotřebí panikařit. Jde jen o další nezbytnou úpravu, která je bohužel s nástupem digitalizace informací nezbytná. Ale rozhodně s úpravou neotálejte, sankce týkající se nedodržení zákona nejsou zrovna zanedbatelné částky. Takže raději buďte připraveni včas!

Iveta Zlatníčková

Psaní je pro Ivet srdeční záležitost. S textem si hraje od chvíle, co vůbec přičichla k digitálnímu marketingu. U nás propojila zájem o web development spolu s vášní pro vše psané, a pomáhá tak s návrhy webů s ohledem na funkční copy a SEO. Spolu s tím má pod palcem články pro nás i naše klienty.

Další články

Marketing

Dynamické a HTML5 formáty reklamy

Vít Kašpar

4 min.