Jak ušetřit pomocí digitalizace?

Velká spousta firem si za poslední měsíce díky koronavirové situaci uvědomila důležitost digitalizace. Někteří se ze dne na den ocitli bez přístupu ke své práci, dokumentům nebo i běžné kooperaci mezi kolegy či zaměstnanci a nemohli dál pokračovat ve své každodenní činnosti. A to samozřejmě znamená značný problém.

Velká spousta firem si za poslední měsíce díky koronavirové situaci uvědomila důležitost digitalizace. Někteří se ze dne na den ocitli bez přístupu ke své práci, dokumentům nebo i běžné kooperaci mezi kolegy či zaměstnanci a nemohli dál pokračovat ve své každodenní činnosti. A to samozřejmě znamená značný problém. Jak být ještě více online jsme řešili v jednom z našich předchozím článků Kdy jindy online, když ne teď.

Doba, kdy se zakládaly papírové kopie je už sice možná pryč, ale právě na této náhlé situaci se ukázalo, jak moc významnou a nedílnou součástí může digitalizace třeba přímo pro někoho z vás být. Ukázalo se totiž, že ti, co se této oblasti věnuji a rozvíjejí své podnikání průběžně, jsou daleko lépe připraveni než ti ostatní. A jak víme, konkurence se neptá.

Pojďme si tedy v tomto článku rozebrat, co za řešení může vaše společnost využít, aby mohla být na podobné výpadky lépe připravena nebo by se např. rozhodla jít cestou stále se zvyšujících trendů home office. Možná budete mile překvapeni, za jakou částku můžete mít své vlastní řešení bez jakýchkoliv jiných kompromisů. Nebojte se takovéto inovace v podniku, už třeba jen samotná digitalizace dokumentů vám přinese značné výhody.

Jaké možnosti digitalizace nabízí a kolik stojí 

1, Jako první a samozřejmě také logický krok digitalizace je přesunout dokumenty do cloudu a zpřístupnit si je odkudkoliv na světě. Potřeba je připojení k internetu. Z těch nejznámějších se zde nabízí např. Google Drive, Dropbox nebo OneDrive. Za jednoho uživatele zaplatíte v průměru 10 $ měsíčně a můžete získat téměř neomezený prostor pro digitalizaci dokumentů.

2, Pokud si potřebujete sdílet úkoly, evidovat zakázky, klienty, docházku nebo efektivitu práce, můžete sáhnout po nástrojích týkajících se zmíněných požadavků. Zde v průměru zainvestujete také cca 10 $ měsíčně za uživatele.

3, Propojit všechny tyto nástroje můžete skrze Zapier, platformu, která umožňuje přenášet data z jedné aplikace do druhé. Tady se pohybujeme okolo 50 $ měsíčně.

Jestliže tedy budeme hovořit o platbě např. za 20 uživatelů a 5 aplikací, můžete zjistit, že utrácíte celkem 1 050 $ měsíčně za nástroje, které Vám vlastně až zas tolik nevyhovují a musíte se jim podřizovat. A vlastně ani nevíte, jakým způsobem a kdo je původně nastavil a co všechno umí.

V dnešní době nejsou inovace tak náročné a lze to dělat lépe a hlavně dostupněji.

Proč zvolit vlastní řešení pro digitalizaci firmy?

Díky webovým technologiím se stal vývoj softwaru dostupnou záležitostí a to nejen z finančního hlediska, ale také z toho časového. Právě i proto je možné si za zlomek ceny pronajmout vlastní server,  jeho část, nebo si pořídit datové uložiště (NAS), kde vaše aplikace poběží a bude dostupná v podstatě odkudkoliv. To pro začátek určitě nezní špatně, co myslíte?

Zbytek bude v podstatě záležet už jenom na vašich potřebách. Vývoj základního CRM či ERP systému na míru bez jakýchkoliv kompromisů včetně zabezpečení je dobrý základ, na kterém lze rozhodně stavět. 

Pokud zvolíte vhodnou technologii, nabízí se také vlastní API rozhraní (kde dovolíte propojení s dalším SW nebo mobilní aplikací) nebo můžete využít rozhraní ostatních aplikací a posílat vaše data např. do účetního programu.

Je tedy potřeba si nadefinovat takové řešení, které vyhovuje pouze a jenom vám a firemním potřebám. Co vše je např. možné: 

  • Evidence zákazníků
  • Evidence zakázek
  • Fakturace (ať už částečná nebo plná)
  • Automatizace procesů
  • Docházka a trekování času
  • Evidence úkolů a projektů
  • Interní komunikace
  • Generování dokumentů
  • Exporty a importy dat
  • On-line podepsání dokumentu
  • Propojení s mobilními zařízeními
  • Propojení s bankou
  • Výpočet statistik, zobrazení grafů,...

Právě tento způsob digitalizace umožňuje  zvýšit efektivitu práce a snížit náklady na provoz. Ptáte se možná jak? Díky automatizaci nebudete potřebovat více zaměstnanců na základní úkony, odstraníte měsíční platby za nástroje, které řeší pouze dílčí činnosti. Získáte také smysluplný přehled o tom, co se ve vaší firmě děje nebo třeba dáte řád všem potřebným dokumentům. Inovace jsou in, příkladem by třeba mohla být digitalizace státní správy, u které by mohlo probíhat automatizované jednání s veřejností, digitalizace dokumentů apod.  Pokud by vás konkrétně zajímala naše případová studie, více jsme se o ní rozepsali ve článku Webové technologie jako motor pro vaše podnikání.

Jaká je cena softwaru na míru?

Dostáváme se k té nejdůležitější otázce. Vývoj softwaru na míru není ani nyní levná záležitost, ale rozhodně nehovoříme o řádech milionů, které si dříve mohly dovolit jen ty největší společnosti. Je samozřejmě třeba počítat s tím, že se na začátku jedná o investici. Obecně ale platí, že se je to vklad do digitalizace, který se vám do jednoho roku vrátí

Pokud se vrátíme k našim výpočtům u dílčích nástrojů a stále hovoříme o 20 zaměstnancích a úspoře cca 1 000 $ za měsíc, mluvíme o částce 300 000 Kč za rok. Zde už se jedná o sumu, za jakou můžete mít vytvořený základ. Tento výhodný software může ušetřit na nákladech za zaměstnance obdobnou částku. Navíc získáte nástroj pro vlastní evidenci, pořádek v informacích, přehledy a spoustu dalšího.

Můžeme i uvést příklad digitalizace z vlastní zkušenosti. Díky vývoji webové technologie a například správy běžného webu se běžně z takových administrací stávají malé ERP systémy na řízení firmy. Často se nám tak stává, že vytváříme web a při tomto procesu zjistíme, jak bychom mohli firmám jednoduchým způsobem ušetřit značnou část činností, když bychom jim naprogramovali jejich speciální požadavky. A tak se děje že z administrace, která slouží pro ovládání webu, vznikne sofistikovaný nástroj pro řízení obchodu, na administrativní úkoly či klientovi zautomatizujeme značnou část jeho firemních procesů. Takové řešení může začínat na 100 000 Kč.  

Službě software na míru věnujeme na naší mikrostránce www.swnamiru.cz, kde se můžete dozvědět více. Typicky se zaměřujeme na speciální funkce webu, online řízení firmy, online prodej, komunikaci s veřejností, online aplikace či například speciální nástroje.

Konečná cena bude vždy záviset na více faktorech a detailech provedení. Průměrná cena softwaru na míru se však průměrně pohybuje mezi 100 000 - 300 000 Kč, což je řešení (ve srovnání s malými, ale nakumulovanými nástroji) vhodné téměř pro každého. Navíc tento dostupný software bude přesně odpovídat vašim potřebám.

Obvykle tedy doporučujeme začít na obecných základech a k nim postupně přidávat a rozšiřovat do jednotlivých detailů. A jak vám může naše agentura pomoci? Díky našim zkušenostem z minulosti a obecných základech hovoříme o částkách, které se řádově pohybují o ⅔ níže. A to už je zajímavá úspora, nemyslíte?

Digitalizace firem je zkrátka nevyhnutelná budoucnost, tak pojďte s námi ušetřit.

Vít Kašpar

Je spoluzakladatelem agentury. V oblasti webdesignu se pohybuje více než 14 let. Zkušenosti sbíral jako HTML kodér, UI designér i PHP programátor na malých i nadnárodních projektech. Aktuálně se věnuje UX designu a návrhům řešení pro naše klienty.

Další články