Jak správně oslovit dodavatele na tvorbu webu? Připravte si zadání.
Webdesign
Vít Kašpar
Čím dál častěji je běžné, že při výběru dodavatele, firmy i jednotlivci oslovují řadu agentur i freelancerů s cílem vybrat si nejlepší (“nejlevnější”) variantu. Je tedy naprosto běžné, že se v hledáčku objeví 10 firem různých velikostí a kvality s odlišným řešením, které mezi sebou nejsou prakticky porovnatelné.
Čím dál častěji je běžné, že při výběru dodavatele, firmy i jednotlivci oslovují řadu agentur i freelancerů s cílem vybrat si nejlepší (“nejlevnější”) variantu. Je tedy naprosto běžné, že se v hledáčku objeví 10 firem různých velikostí a kvality s odlišným řešením, které mezi sebou nejsou prakticky porovnatelné.
Je to poněkud naivní přístup ze strany zadavatelů. Představte si, že si chcete koupit nový vůz a napíšete všem výrobcům, aby vám zaslali cenovou nabídku na jeho výrobu. (Přitom zapomenete definovat jaký chcete typ vozu, objem motoru, barvu, interiér, doplňkovou výbavu apod…) Sejde se vám nakonec 10 nabídek na prakticky neporovnatelné vozy. Pokud se budete rozhodovat pouze podle ceny, tak se pravděpodobně dostanete do nekonečného koloběhu příplatků a víceprací, a to tak nějak vlastní chybou.
S novým webem je to stejné, pokud neexistuje zadání, není možné získat porovnatelné nabídky na jejich realizaci. Dneska si povíme, co byste měli udělat pro to, aby vaše zadání nového webu bylo dostatečně připravené pro to, aby následné nabídky (byť nebudou stejné) byly minimálně porovnatelné a bylo jasné, co za své peníze nakonec dostanete.
Definujte, co vlastně chcete
Úplně první věcí, kterou byste měli udělat je definovat, co od nového webu vlastně očekáváte a kolik za něj chcete taky utratit. (U nového vozu máte také jasnou představu o tom, kolik za něj můžete utratit a jaký model vlastně chcete)
Pokud budete mít jasno v tom co chcete a kolik za to chcete nebo můžete utratit, jste na dobré cestě k definici zadání a rozsahu vašeho nového webu. Při definici byste neměli zapomenout na:
- Definovat, co od nového webu očekáváte a proč ho chcete vytvořit
- Seznam stránek, které považujete za nezbytné na svém webu mít
- Popis vaší představy, inspirace nebo ukázky řešení, které se vám líbí
Následně můžete vybrat alespoň podobné dodavatele řešení, jejichž reference nebo popis služeb budou vaší definici nejvíce odpovídat. (Při nákupu vozu nebudete oslovovat pro nabídku Ferrari, když dopředu víte, že si ho nemůžete dovolit.)
I tak se ale může stát, že se vám sejdou cenové nabídky v tak širokém rozptylu, že si nebudete vědět rady. Jak z toho ven?
Prototyp webu - UX design
Ve světě webdesignu se dnes už jedná o zajetý pojem, který se stal součástí procesů vedoucích k tvorbě úspěšných webových řešení. (Nehovoříme zde o webech ze šablony, jako je např. WordPress, kde se často musíte řešení přizpůsobit, ale o řešení šitých na míru.)
Každý větší projekt a nebo projekt, se kterým je to myšleno vážně by tímto procesem měl projít, a to nejen kvůli návrhu struktury a rozložení, ale také proto, že se jedná o přesné zadání webu, které slouží po celý proces samotného vývoje.
Chcete tedy cenové nabídky v co nejmenším rozptylu? Nebo jinak, chcete nabídky, které lze následně porovnat? Pak připravte součástí zadání právě prototyp webu, který jasně určuje a definuje váš nový projekt. Není pravděpodobné, že by si klienti sami dokázali připravit prototyp nového webu v odpovídající a zejména vypovídající kvalitě, a proto je vhodné se obrátit na odborníky a nechat si, byť jen pro výběrové řízení, prototyp včetně zadání vyhotovit.
Proč? Je to jednoduché, odborníci mají daleko větší přehled o technologiích a možnostech, mají dostupné nástroje i zkušenosti pro tvorbu takového prototypu. Zároveň, byť za úplatu, získáte zadání i přesnou představu o řešení vašeho nového webu, kterou můžete následně poptat u různých dodavatelů a získat tak cenové nabídky na totožný rozsah a velikost nového webu. (Je to podobné, jako vytvoření studie od architekta, bez které nemůžete poptat cenu od stavební společnosti a to ani orientačně.)
V této situaci se už dokážete jasně rozhodnout, který dodavatel je ten pravý právě pro váš projekt a nebudete střílet od boku a vybírat z neporovnatelných cenových nabídek, které budou obsahovat šablonové řešení, kterému se budete muset podvolit, či open-source řešení, které zrovna nebudete potřebovat nebo řešení na míru, které si nebudete moci/chtít zaplatit.
S přípravou detailního zadání a návrhem wireframu Vám samozřejmě dovedeme odborně pomoci.
Vít Kašpar
Je spoluzakladatelem agentury. V oblasti webdesignu se pohybuje více než 14 let. Zkušenosti sbíral jako HTML kodér, UI designér i PHP programátor na malých i nadnárodních projektech. Aktuálně se věnuje UX designu a návrhům řešení pro naše klienty.